Full version: Frusen sjord
Annkina
Har glmt en stor pse jord ute p balkongen under vintern. Gr den att anvnda?
r ju selfrusen nu, men om jag tar in den och tinar upp. Borde inte vara ngra problem, eller?
Eva 33c
Nej det tror jag inte. Sjord blir oftast dlig pga att man frvarar den fr varmt och d torkar den och r alldeles omjlig att terfukta. Men det problemet tror jag inte du kommer att f. Den r nog fuktig och fin nr den tinat.
Margith
Jorden r det nog inga problem med, men se upp nr du tinar den!
Alltid nr jag har kpt djupfryst jord och tinat den, s har den varit mglig. Jag tror att det beror p att det blir vldigt fuktigt inne i psen. I r har jag ftt tag p tinad jord (min handelstrdgrd har lrt sig att det finns en tokig tant i grannskapet som prompt ska ha sjord i december laugh.gif ) s jag har inte provat min teori, men nsta gng jag ska tina jord kommer jag att ppna scken innan. Kanske att jag slipper mglet d?
Annkina
Ska plocka in psen d och lgga den i frrdet. Lite ppen s att den inte mglar. S f jag hoppas den blir bra.
Ingrid p Vstkusten
Tinad frusen jord har ofta en smre struktur vid anvndning. Jag anvnder en hel del lecakulor grus sand fr att hjlpa upp dessa 'kompakteringsfenomen' som ofta upptrder.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon