Full version: Frusen såjord
Annkina
Har glömt en stor påse jord ute på balkongen under vintern. Går den att använda?
Är ju selfrusen nu, men om jag tar in den och tinar upp. Borde inte vara några problem, eller?
Eva 33c
Nej det tror jag inte. Såjord blir oftast dålig pga att man förvarar den för varmt och då torkar den och är alldeles omöjlig att återfukta. Men det problemet tror jag inte du kommer att få. Den är nog fuktig och fin när den tinat.
Margith
Jorden är det nog inga problem med, men se upp när du tinar den!
Alltid när jag har köpt djupfryst jord och tinat den, så har den varit möglig. Jag tror att det beror på att det blir väldigt fuktigt inne i påsen. I år har jag fått tag på tinad jord (min handelsträdgård har lärt sig att det finns en tokig tant i grannskapet som prompt ska ha såjord i december laugh.gif ) så jag har inte provat min teori, men nästa gång jag ska tina jord kommer jag att öppna säcken innan. Kanske att jag slipper möglet då?
Annkina
Ska plocka in påsen då och lägga den i förrådet. Lite öppen så att den inte möglar. Så få jag hoppas den blir bra.
Ingrid på Västkusten
Tinad frusen jord har ofta en sämre struktur vid användning. Jag använder en hel del lecakulor grus å sand för att hjälpa upp dessa 'kompakteringsfenomen' som ofta uppträder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon