Full version: jord?
pusillus
Jag har lyckats få följande frö att gro men är osäker på vilken jord dom ska omskolas i. Kan någon hjälpa mej?

Arisaema Flavum-liten kobrakalla
Clematis Fusca
Cypripedium calceolus-Guccosko
Meconopsis quintuplinerva -Tidig bergvallmo
Frittilaria roylei- kungsängslilja
Margith
En bra plantjord, t ex Hasselfors P-jord, tror jag blir bra till allihop.
Grattis till groddarna, det var ju inga lätta saker du gett dig på smile.gif
Agneta z5-6
tycker likadant.Hasselfors P-jord är mycket bra. rolleyes.gif
kerstin z5-6
ÄHM ....Cypripedium calceolus- är du säker på det ? Enligt vad jag förstått ska de gro i sterilt substrat och man ska ha en mindre kemisk fabrik hemma -agarplattor o gud vet vad ...
Om du är säker- HUR gjorde du ?
Och finns foto på underverken ??? blink.gif blink.gif smile.gif
Vad gäller
Arisaema Flavum-liten kobrakalla-kommer snart att gå i vila=inga blad över ytan
Clematis Fusca
Meconopsis quintuplinerva -Tidig bergvallmo-behöver ej surjord till skillnad mot vad många tror
Frittilaria roylei- kungsängslilja
De kan de alla skolas ut i plantjord med mycket leca -välj gärna yrkesodlar p jord
pusillus
Tjaa... säker o säker men fröna är köpta genom STA:s frölista så....
Kan nog fixa nåt foto för eventuell verifiering då jag aldrig sått dessa förut.
Ställde dem mörkt o varmt enligt rekomendation och två av väldigt många små frö har grott. Använde vanlig såjord.

Har läst att det där med kemin ibland är överkurs och att vissa nått framgång ändå. Så jag chansade helt enkelt.

Tyvärr grodde de så snabbt att jag ej hann med o ställa dem ljust o svalt så de har blivit lite väl långa o rangliga men jag håller tummarna....

//Pusillus
Agge
Frösådd av Guckusko? Häftigt!!! Vill ha!! biggrin.gif

Var finns sådana frön? Impecta? unsure.gif
Gåsis
Cypripedium ser ut så här när dom gror men jag trodde också det var spritt omöjligt i jord.

Senare ser de ut så här.

Här är en jättebra länk om hur dom vill ha det under och efter sådd.

länk

/Åsa
pusillus
mina "sko groddar" ser inte alls ut som på dessa bilder, kan det ha funnits något i såjorden? har aldrig varit med om det förut.
Annars har jag nog fått fel frö. Tänkte nog att det var för bra för att vara sant, att an amatör som jag lyckats med detta!

Man lyckas aldrig om man inte provar, men detta var bara för knäckande, jag som var så glad sad.gif

Tack ändå

//Pusillus
kerstin z5-6
Jag säger inte att du har fel groddar , men har du rätt blir jag förvånad...
ta bilder !
Berit
Blir azaleajord bra till blå bergsvallmo, eller är Hasselfors-p bättre. unsure.gif
Gåsis
Du ska inte vara nedslagen om det är så att det är galet. Man får prova igen. Är det något man kan misslyckas med och ändå ha flaggan i topp så måste det vara cypripedium. Och dina andra groddar var ju jättebra sorter.

Jag sådde anemonopsis förra året och inte ett nå grodde. Nya försök i år och minsann grodde det inte - två olika sorter....ingen var anemonopsis. Men inte kan man ge upp för det laugh.gif
/Åsa
kerstin z5-6
Bergvallmo är ingen renodlad surjordsjordväxt, så inte azalea jord till den .
vanlig p jord blir bra
Däremot gillar den kodynga, grovriven torv -inte för ph utan för fukt
i utplanteringsjorden på växtplatsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon