Full version: jord?
pusillus
Jag har lyckats f fljande fr att gro men r osker p vilken jord dom ska omskolas i. Kan ngon hjlpa mej?

Arisaema Flavum-liten kobrakalla
Clematis Fusca
Cypripedium calceolus-Guccosko
Meconopsis quintuplinerva -Tidig bergvallmo
Frittilaria roylei- kungsngslilja
Margith
En bra plantjord, t ex Hasselfors P-jord, tror jag blir bra till allihop.
Grattis till groddarna, det var ju inga ltta saker du gett dig p smile.gif
Agneta z5-6
tycker likadant.Hasselfors P-jord r mycket bra. rolleyes.gif
kerstin z5-6
HM ....Cypripedium calceolus- r du sker p det ? Enligt vad jag frsttt ska de gro i sterilt substrat och man ska ha en mindre kemisk fabrik hemma -agarplattor o gud vet vad ...
Om du r sker- HUR gjorde du ?
Och finns foto p underverken ??? blink.gif blink.gif smile.gif
Vad gller
Arisaema Flavum-liten kobrakalla-kommer snart att g i vila=inga blad ver ytan
Clematis Fusca
Meconopsis quintuplinerva -Tidig bergvallmo-behver ej surjord till skillnad mot vad mnga tror
Frittilaria roylei- kungsngslilja
De kan de alla skolas ut i plantjord med mycket leca -vlj grna yrkesodlar p jord
pusillus
Tjaa... sker o sker men frna r kpta genom STA:s frlista s....
Kan nog fixa nt foto fr eventuell verifiering d jag aldrig stt dessa frut.
Stllde dem mrkt o varmt enligt rekomendation och tv av vldigt mnga sm fr har grott. Anvnde vanlig sjord.

Har lst att det dr med kemin ibland r verkurs och att vissa ntt framgng nd. S jag chansade helt enkelt.

Tyvrr grodde de s snabbt att jag ej hann med o stlla dem ljust o svalt s de har blivit lite vl lnga o rangliga men jag hller tummarna....

//Pusillus
Agge
Frsdd av Guckusko? Hftigt!!! Vill ha!! biggrin.gif

Var finns sdana frn? Impecta? unsure.gif
Gsis
Cypripedium ser ut s hr nr dom gror men jag trodde ocks det var spritt omjligt i jord.

Senare ser de ut s hr.

Hr r en jttebra lnk om hur dom vill ha det under och efter sdd.

lnk

/sa
pusillus
mina "sko groddar" ser inte alls ut som p dessa bilder, kan det ha funnits ngot i sjorden? har aldrig varit med om det frut.
Annars har jag nog ftt fel fr. Tnkte nog att det var fr bra fr att vara sant, att an amatr som jag lyckats med detta!

Man lyckas aldrig om man inte provar, men detta var bara fr knckande, jag som var s glad sad.gif

Tack nd

//Pusillus
kerstin z5-6
Jag sger inte att du har fel groddar , men har du rtt blir jag frvnad...
ta bilder !
Berit
Blir azaleajord bra till bl bergsvallmo, eller r Hasselfors-p bttre. unsure.gif
Gsis
Du ska inte vara nedslagen om det r s att det r galet. Man fr prova igen. r det ngot man kan misslyckas med och nd ha flaggan i topp s mste det vara cypripedium. Och dina andra groddar var ju jttebra sorter.

Jag sdde anemonopsis frra ret och inte ett n grodde. Nya frsk i r och minsann grodde det inte - tv olika sorter....ingen var anemonopsis. Men inte kan man ge upp fr det laugh.gif
/sa
kerstin z5-6
Bergvallmo r ingen renodlad surjordsjordvxt, s inte azalea jord till den .
vanlig p jord blir bra
Dremot gillar den kodynga, grovriven torv -inte fr ph utan fr fukt
i utplanteringsjorden p vxtplatsen
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon