Anki V
Jag har värdens sötaste småplantor av Azurriddarsporre (Delphinium tatsienense) ”Sky lights” men dom är nästan limegröna till färgen. wink.gif

Ska dom va´ så eller saknar dom något? huh.gif

Dom är för små ännu för att skola om, dom har endast två riktiga blad och är sytrådstunna.

/Anki
kerstin z5-6
jag antar att du menar bladen blink.gif ja -de är riktigt knallljusgröna

frö på väg! smile.gif
Anki V
10 tusen tack, få se nu om jag lyckas bättre med "dina" frön. Ostronörten är i alla fall det sötaste man kan tänka sig. wub.gif

Dom ska bara få växa till sig lite mer så ska du få se kort på din "avkomma". Två "riktiga" blad har dom fått och dom gonar sig under lysrören.

Självklart menar jag bladen på Riddarna laugh.gif laugh.gif .

Inte ens min "nybörjargröna fingrar" lyckas få dom i blom drygt 4 veckor från sådd. Även om det på påsen stod att dom kunde blomma första året vid tidig sådd. blink.gif

Skönt att höra att det är normalt med limegrönt, dom skiljer sig verkligen från de andra sådderna färgmässigt.

/Anki
kerstin z5-6
man vet aldrig smile.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif en del har ljusgrönare fingrar än andra smile.gif
Agneta z5-6
Då jag läste "azur" tänkte jag bara.. va bra,då vet jag sedan,. Gör ni ? tänkte jag till och "gatt" kolla det var ju azurpenstemon . jag satt dem i förra veckan - och vet inte det minsta om dom
kerstin z5-6
azurpenstemon !
men jag vet smile.gif Det är en av de mest underbara penstemoner som finns
urhärdig i vårt kallare klimat -Penstemoner går bättre i norrzoner smile.gif
På latin penstemon hirsutus
Finns även en P hirsutus pygmaeus form som är en liten låg kudde
Blommar lääänge i juni juli
Underbar i soligt stenparti
behöver inte vattnas utom i etableringsperioden -sedan aldrig mer inte ens vid svår torka
ogillar våta och icke väldränerade jordar
kyl sådden 8v -en av mina favoriter! Bilden gör inte rättvisa!

mer penstemoner om du klickar på:
mer penstemoner
Agneta z5-6
Åh,vilka vackra bilder.Jag är en lyckans ost om de nu kommer upp.Är de jättesvåra att odla,skulle inte alls förvåna mig - jag med min tur
kerstin z5-6
Ja om du bor i z1 2 3 är de jätte jätte svåra att odla
hehe .. nåt kul ska vi väl ha smile.gif
Kylperioden är viktig minst 6 v gärna mer -annars inget märkvärdigt med dem ..
plantera i soligt läge o glöm bort dem smile.gif
Agneta z5-6
Toppen,det där med kyla i 6 veckor - var väldigt bra att få veta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon