Full version: Cyklamen azalea
Kajsa
Cyklamen och Azalea

Ja, dom är mycket svåra, men har lyckats ett par gånger, köpte plantorna i feb. mars då finns hopp. Men julexemplaren är bortkastade pengar.
I februari är ljuset tillbaka, efter en omplantering tar dom fart.
På sommaren gräver man ner dom i skuggan.
Men aldrig blir dom långlivade, det är odlarnas fel, för små krukor och ett nystan av rötter. hårt drivna.
Det är väl inte meningen att dom ska leva i många år.
Tack för ordet.
Kajsa
Fialotta
Aj, aj du!
Det är därför jag aldrig lyckas med dom...men dom är fina i en vecka ungefär, sen är det nattavara direkt! sad.gif
Ger upp när det gäller cyklamen...har samma otur med julstjärnor, tycker dom är fina i ett par dar...gillar inte dom alls!
Ha en bra dag!
Sivan
Azalea, brukar få en varje jul av en släkting, med min behandling genom åren så har den fällt samtliga blad innan annandag jul. unsure.gif Jag tror jag har försökt med alla medel att få dom att överleva.
Det vill säga sänkt ner hela krukan i vatten och låtit den dricka tills det slutar bubbla. Försökt ställa "eländet" på den svalaste platsen o.s.v.

Cyklamen brukar gå lite bättre, gäller bara att de inte får torka ut, inget vatten uppifrån då ruttnar knölarna. Ställer mina på Lecakulor och vattnar på dessa underfrån så att säga. Samma sak med Cyklamen trivs bäst om de får stå någorlunda svalt.

Om någon har tips på hyr man får en Azalea att orka med hela julhelgen är jag mycket tacksam.

Bästa hälsningar Sivan som har bättre tur med andra växter.
Eva i Skåne
Ack ja. Jag fick en jättefin azalea i födelsepresent igår, men hur ska den få plats i mina redan överfulla fönsterkarmar? På soffbordet där den står nu lär den inte leva länge utan dagsljus. Funderar lite på att ta den till jobb, men då blir nog givaren stött och tror att jag redan tagit död på den. Jag tycker de är så vackra, men de passar dåligt ihopa med mina vattningar en gång i veckan.
Emser
Hej igen... biggrin.gif

De råd jag har fått när det gäller Azalea, är att välja exemplar med många knoppar men få utslagna blommor. Krukan ska ställas så svalt som möjligt - gärna i ett kallare rum nattetid. Den ska ha rikligt med vatten gärna stå i en skål som alltid innehåller vatten! Då varar blomningen tre veckor till en månad, beroende på hur varmt det är i rummet. rolleyes.gif
Enkelblommiga azaleor är villigare med knoppsättningen än dubbelblommiga. smile.gif
Jag tycker det är synd att de inte luktar något. Tänk dig en Azalea som luktar lite Gasmin... rolleyes.gif wub.gif rolleyes.gif

//Emser
lolo
:P Hej! Jag köpte en cyklamen i september och den är fortfarande fin. Blomningen har avtagit, men underifrån växer många nya knoppar fram. Bladen växer också fortfarande. Skötselråd? :huh: Fyll ytterkrukan med lecakulor och häll i kokt vatten som stått med använda tepåsar (!). Lägg den ganska torra cyklamen i ytterkrukan och låt den suga upp tevattnet i en halvtimma. Häll ut resterande vatten. Denna procedur görs ca 1 gång i veckan. Cyklamen har känsliga rötter och den får inte vattnas ovanifrån! Cyklamen tål, liksom gardenian, inte heller kalkhaltigt, hårt vatten, då därför bör man koka vattnet. I allmänhet trivs våra krukväxter bäst om man kokar vattnet, enligt min mormor!
Sassa
Hejsan! biggrin.gif

ja de var inte länge sedan jag jämrade mej över min otur med cyklamen. jag hade redan kastat in handduken. sad.gif
Men så repade den sej och skickade upp nya små blad ibland de gamla. liksom mindre och högre och så började den blomma som bara den! laugh.gif
Och jag hade inte gjort nåt särskilt med den alls - det kanske var just därför tongue.gif

Ni vet väl att man kan köpa en britakanna som tar bort kalken ur vattnet?
Hälsar Sassa
stina
Britakanna? Vad är det. Nu blev jag jätte-nyfiken!!!
Sassa
Hej igen!
jo Stina det är en sån kanna man köper på hälsokostaffären bla. Den har ett filter som avkalkar och renar vattnet. den är ungefär lika stor som en vattenkokare och man byter filter var åttonde vecka. Vattnet blir kristallklart och jättegott. Den kostar några hundralappar och är värd varenda krona! biggrin.gif
köp en sån om ni har dåligt vatten det gjorde vi och vi är jättenöjda.
hälsar Sassa
spotty
Så här gör jag med azalea:

Jag har kokat upp 1.5 liter vatten, som jag har en i petflaska, för att ha ett litet lager. Varje dag häller jag upp ca 1.5 dl vatten i ytterkrukan och låter det stå ca 15 min så azalean får dricka sig otörstig, sedan häller jag bort överflödigt vatten. Jag har möjlighet att ha azalean i ett fönster där elementet inte är på, så den får stå lite svalare. Klarar jag den till sommaren, så kommer jag att gräva ner den på ett skuggigt ställe. En kompis till mig fick en azalea förra hösten. Sommaren tillbringade den på en solig balkong. Den har blommat oavbrutet.

Jag tror inte alltid det är "ägarens" fel om en azalea eller cyklamen avlider, med eller utan omsorger. De är så känsliga att de kan ha råkat ut för någon störning under vägen producent, grossist, affär, köpare och gåvomottagare.

Fö så tycker jag inte man ska ge bort azaleor och cyclamen och dessutom förvänta sig att mottagaren ska kunna hålla liv i dem. I värsta fall får man väl se dem som snittblommor i kruka, eller njut och släng som det heter i en del böcker.
Åsa K, zon 1
Oj, törs jag tala om att jag har två azaleor kvar sedan förra julen !

Den ena är vit och uppstammad, den har jag varit extra rädd om. Den andra är en av två röda som jag köpte till julen. En av dem tvär dog !

Dom överlevande planterade jag om i våras i torv och tillsatte rhododendron gödning. Förvarade båda tillsammans med mina kamelior i skugga.

Nu ni biggrin.gif blommar både den vita och den röda, men naturligtvis.....jag förvarar dem i uterummet där det är ca +6 - +10 grader och mycket fuktigt.

Tror inte jag hade lyckats annars !
mvh Åsa K
Ann-Christin Lindberg zon II
Ja, det är det jag brukar säga till min gube:VI BEHÖVER ETT UTERUM! tongue.gif Det låter helt underbart, Åsa! En vit, uppstammad...
wub.gif

VILL HA, VILL HA!!! wacko.gif wub.gif tongue.gif
Berithn
Hej!

jag har en stammad Azalea polkagrisrandig som har blommat i flera år, står ute
i norrsidan och på vintern har jag den i mitt uterum tillsammans med pelargoner och fuchsior +8, men i år har den blommat så mycket att den började tappa bladen
nu hoppas jag att den inte dör i vinter

Hade även en polkagrisrandig Cyklamen i flera år på samma sätt,
men den dog efter flera år

rolleyes.gif

ha en skön höst hälsningar Berith N. wub.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
POLKAGRISRANDIGA! Låter ju bara FÖR GULLIGT!

Och dessutom uppstammad azalea - VARFÖR HAR JAG INGET UTERUM? sad.gif

Det får nog bli kärleksstrejk hemma, så att gubben förstår att det är ALLVAR NU! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon