Full version: rhododendron
piamaria
blink.gif Hej.
Jag vill veta hur man sticklingförökar rhododendron.
Undrar även om någon frösått rhod?
e_sedell
Jag satte några för många år sen, jag kan inte ha varit mera än 5-6 år då. Jag jorde som man skulle -skala av en bit bark och låta en lång bit sticka ner i jorden. Man kan spara 3-5 plad tror jag blir bra. Jag valde ett torv-sant substrat. Jag skulle nog ha lyckats, men jag hade inte tålamod att vänta mera än 3 veckor.... Jag ska nog ta och göra om det. Jag tror jag ska sno några nästa gång jag är i handelsträdgården....
piamaria
Inte får du väl sno i handelsträdgården....?! aja, baja.
Undrar mest över NÄR man kan ta sticklingar, vill så gärna prova nu!!

När?
Ute eller inne?
e_sedell
Jooooo dååååå, det är ingen som märker. De växer ju bättre när man har snott dem tongue.gif

Jag tror man ska ta de nya skotten och dåmåste det ju vara mitt i sommaren typ, men jag vet absolut inte....
elenorbengtsson
Hej !

Visste inte ens att man kunde sticklingföröka, utan bara göra avläggare med snitt på undersidan och sedan ner i jorden i några månader innan den fått rötter innan man "klipper navelsträngen" och tar loss den från moderplantan.
Tänkte prova det, men grubblar över när, är det lagom nu?
Hur fungerar sticklingförökning, ska det vara färska skott, långa bitar, skalade bitar...?
Vill veta ALLT! smile.gif
Tänker inreda ett gammalt grustag med uppvuxna pelare till träd med rhod och azaleor utmed kanterna... biggrin.gif

Kramar / Ellen
annaviktoria
Det här var ju intressant! Är det någon som har försökt? Och hur gick det?

Jag har nämligen sneglat på alla rhododendronsar jag har gått förbi hela våren, men jag visste inte att de gick att sticklingsföröka. Nu ska jag prova!
KURT
Från Gröna Rum:

" Rhododendron
Gunnel gav sig också på att försöka ta sticklingar av rhododendron. Storbladiga sorter kan klara det ända in i oktober. Sticklingen tas cirka 10 cm lång, spara fyra-fem toppblad, klipp gärna halva bladmassan, skada lite bark i kanten längst ner. Sätt sticklingarna i mull och täck med sand.

Kanske blir det rötter! Kolla i maj - juni."

Kommentar: Ev kan man skynda på de m h a rotningsmedel (naturligt rotningshormon) som man doppar sticklingen i, den får inte torka ut heller (plast över).
janne dansk
det enklaste är att fröså om du gör en googles får du reda på hur man går tilväga wink.gif
kerstin z5-6
behövs ingen goggling här inte
Så i väl fuktad torvblandad såjord med plastpåse på under ljus-vanligtvis behövs ingen kylperiod o de flesta har grott inom tre till fyra v.
kruxet är däremot att de växer mycket sakta och oftast måste tillbringa första vintern inomhus -eller i alla fall frostfritt eftersom de växer så sakta
Möjligtvis kan de klara sig i väl skyddad kallbänk smile.gif ohmy.gif
Hannele
Höststormen tog några grenar av vår vita rhododendron,
jag skrapade lite i barken och stoppade i jorden.
Nu väntar jag med spänning, om de klarat vintern.
Kicki J
Hittade en avbruten rodogren efter mina vilda pojkars framfart. mad.gif Satte den i en kruka med lika delar såjord-pjord-perlit-vermiculit med plastpåse över. Den har stått ca två veckor och har inte vissnat i alla fall. Ska bli intressant att se om den får rötter! smile.gif /Kicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon