okido....
Här kommer ett par råd från min pionguru
Johan P -brukar skriva i sta s tidning vår sådd ute
Jag använder alltid kvadratska plastkrukor 9x9 eller 7x7 cm men vad som helst i krukväg duger. Kvadratiska krukor är dock utrymmesbesparande och passar i bänkar och plantbackar.
I 9 cm krukan sätter jag max 9 frön och i en 7 cm 5. Halva krukan fylls med en bra kompostblandning t.ex. 2 delar trädgårdskompost, 2 delar skarp sand och en del torv. Ovanpå detta såjord tills krukan är fylld till 2/3. På detta läggs fröna och slutligen täcker jag med skarp sand så krukan är full. Allt trycks till så att det blir ett centimetrdjupt vattningsutrymme.
Tidigt blommande pioner som dill-, svavel-, sibirisk-, rosenpion m.fl. sås med fördel direkt då fröna mognat. Krukan placeras i skugga och hålls jämt fuktig. En skuggad kallbänk är utomordentlig till ändamålet.
Senare mognande pioner som luktpionhybrider och en del buskpioner.
Fröna skördas på hösten och förvaras till tidig vår. Jag brukar ha mina öppet på lerfat i min svala matkällare men det går säkert att ha dem i öppna kärl i kylskåp eller liknande men det finns ett visst skönhetsväde i mitt pionfrölager. Fröna sås sedan kommande säsong i februari - mars och placeras ute på ett skyddat ställe.
En del pioner gror lätt medan andra behöver några år för att komma upp. Vanligen gror fröt första säsongen men bladen visar sig dock året efter. Frön som torrförvarats kan vara lite tröga att få igång.
Grodda pioner vattnas med svag näringslösning. Omskolning till större krukor tycker jag fungerar bäst tidig vår året efter att plantorna grott. Vid höstomplantering har jag gjort fler vinterförluster. Ser det väldigt trångt ut i såkrukan redan första säsongen så går det att flytta hela jordklumpen till en större utan att störa rötterna på de små plantorna. Efter ett par år i kruka kan det vara dags för friland och då förfars som vid vanlig pionplantering. Jag har hittat 9x9x20 cm krukor vilka är helt underbara till pionförökning. De finns till salu men är dyra. Hör av er om intresse finns.
Fröplantor blommar efter fyra fem år. En del tidigare, andra senare. Rosenpion, som ofta frösår sig själv, tillhör de snabbaste som kan vara i blom efter tre år. Svavelpioner något längre. Buskpioner tillhör de som kräver längst tid till blomning.
Enligt min erfarenhet så är det inte någon större skillnad på pioners vilja att gro.
JP/ K