Full version: Death row
shiva
Såg på TV3 ikväll om dödsdömda i Texas. Är det så synd om dom grovt kriminella mördarna eller är det rätt att dom ska avrättas? Kan en människas liv i pengar, dvs. tiotals miljoner kronor det skulle kosta att låsa in dom på livstid, eller är det ett bättre straff att dom aldrig kommer ut och altså inte behöver rehabilliteras?

Om någon av mina systrar eller min son våldtogs och sedan mördades, förövaren greps, utan tvivel om skuld, tror jag att det bästa vore om han satt inlåst tills han dog av hög ålder, dvs. LÄNGE och utan rättigheter.

Om samma sak hände utan att jag hade någon personliga förbindelser tycker jag döds straff är en bra ide. Mao. jag kan inte bestämma mej för vad som är rätt.

Jag kan tillägga att en granne-klasskamrat- och mycket bra barndomsvänn kallblodigt sköt ihjäl en kille med hagelgevär, typ 25 vittnen, fick "livstid" och är ute nu efter 11 år!! Jag kan inte bestämma mej för om det bästa har skett eller om riktig livstid eller "stolen" hade varit det bästa.
Jag tror att jag skulle rösta på "stolen", trotts att det en gång var min "bästis".

Vad tycker Ni?
pejori
nej...nej...nej..... wub.gif
dödsstraff är aldrig rätt.
för mej är ett mord ett mord. wub.gif
det hjälper inte att lagen tillåter "vissa mord" wub.gif
den primitiva känslan, att jag ska mörda dej dj****en som skadar min familj, är en urkänsla som inte nödvändigtvis behöver omsättas till handling smile.gif smile.gif
det går aldrig att rättfärdiga dödsstraff, och brotten minskar inte med risken för att dömmas till döden, snarare tvärt om. smile.gif smile.gif
andersen
Dödsstraff är helt fel. Och specielt så som det är i USA där dom avrättar barn och handikappade säjer bara fy fan!!, med barn menar jag personer under 18år.
andersen
Ja blir så arg när jag tänker på hur USA tar och avrättar barn. Om ni orkar att läsa så läs det här avrättning av en 16åring
birgitek
Dödstraff är alltid fel, ingen har rätt att ta någon annans liv.
Att förespråka dödsstraff innebär för mej att sänka sig själv lika lågt som den som skall straffas.
Birgit Ek
AnitaO
Mord är alltid fel.
Dödsstraff är primitivt och hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.
silos
NEJ!!!
silos
Jag menar dödsstraff är alltid fel!!!
Reserv
Vi har nog rätt samma åsikter du och jag Shiva, öga för öga, tand för tand.
silos
CITAT (Reserv @ 14-03-2006, 10:16)
Vi har nog rätt samma åsikter du och jag Shiva, öga för öga, tand för tand.

Uj uj uj,jag darrar!
Latmask
Eftersom oskyldiga, handikappade och barn avrättats har jag svårt för att veta vad jag tycker, men eftersom det finns en begränsad mängd pengar i samhället tycker jag att det är viktigare att de pengarna går till att rehabilitera offren än till att rehabilitera förövarna.

En människa som våldtar barn ska aldrig mer ut i samhället. Det är min mening. Hellre får han dö än att han får chansen att förstöra ytterligare ett liv.
silos
CITAT (andersen @ 14-03-2006, 06:43)
Ja blir så arg när jag tänker på hur USA tar och avrättar barn. Om ni orkar att läsa så läs det här avrättning av en 16åring

SÅ FRUKTANSVÄRT!!!
mari_tres
Vad hände med "man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad"?
Reserv
CITAT (mari_tres @ 14-03-2006, 10:40)
Vad hände med "man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad"?

Om jag våldtar och mördar nåns dotter, då har jag förverkat min rätt att leva anser jag, man får stå sitt kast. Ingen tvingar våldsmän till handling men ändå ska det klemas med dom och offras en massa pengar på rehabiliteringar som oftast inte ens hjälper.

För du kan juh inte mena med "man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad" att en våldtäktsman vill bli våldtagen och mördad. unsure.gif
Latmask
Om jag våldtar ett barn så har jag förverkligat min rätt till att gå på denna jord, för lägre kan man inte sjunka. Skulle jag våldta ett barn skulle jag utgöra en fara och jag hoppas att samhället inte skulle skona mig då.
birgitek
Att döda en människa är det värsta man kan göra, och det är precis lika illa om man dödar som straff/hämnd.
Birgit Ek
Latmask
Det är ditt sätt att se på saken. Mitt sätt är att det är värre att våldta ett barn även om man inte dödar barnet än det är att döda en mördare/pedofil.
Pirum
Jag tycker att Death Row är grovt inhumant, eftersom det innebär att man sitter dödsdömd men inte alls vet när man kommer att avrättas. Kan bli imorgon, kan bli om 10 år. Ska man tvunget ha dödsstraff (vilket jag är emot) så ska det vara kort väntetid mellan domen och straffet. Då blir det ju ett problem visserligen, med folk som döms felaktigt och sedan frias med hjälp av DNA exempelvis. Är man avrättad kan man inte få upprättelse. Men detta i sig är ju ett argument mot dödsstraff.

Bättre med livstids fängelse i sådana fall. Om det verkligen är livstid, och inte obestämt, som i Sverige. Även Sveriges "livsstidsstraff" är inhumana. Bättre att säga "25 år" eller "livstid (och mena det)" etc.

Funderar för övrigt på om inte straffarbete vore bättre än fängelse i många fall. Typ, röja skog med slö bågfil, eller andra aktiviteter långt från "civilisationen". Då kanske det inte skulle vara lika "coolt" att sitta i fängelse, som en del verkar tycka idag. Slaveri? Tja. Vi tvingar ju hederligt folk in i värnplikt, eller i krigstjänst om så krävs, det är ju också form av slaveri i sådant fall.

Håller för övrigt med om att det är värre att förgripa sig på ett barn än att snabbt och enkelt mörda gärningsmannen. Men det är ändå fel med statliga mord tycker jag, speciellt som det alltid finns risken att domstolen gjort fel. Och hur ångrar man en avrättning?
silos
CITAT (Latmask @ 14-03-2006, 10:56)
Om jag våldtar ett barn så har jag förverkligat min rätt till att gå på denna jord, för lägre kan man inte sjunka. Skulle jag våldta ett barn skulle jag utgöra en fara och jag hoppas att samhället inte skulle skona mig då.

Men det hemska är att många av dessa våldsamma människor har en gång varit små barn och De har blivit misshandlade psykiskt och fysiskt och även våldtagna!
Det mest kärleksfulla vore att de fick rätt vård om de någonsin kunde bli hela människor;men samhället vill inte hela;endast fortsätta att straffa i det oändliga och mördandet och misshandlandet kommer att fortsätta även det i det oändliga.

Skulle en frisk vuxen person vilja mörda eller misshandla eller våldta ett barn eller en annan vuxen! Det tror jag då inte!!!

En sådan person har tappat ordentligt fotfästet när de begår dessa brått;tror jag.

Först då kan det blir förändring i samhället då flera människor inser sitt eget ansvar och börjar agera från hjärtat;men HUR kan en bråttsling inser sitt eget ansvar när människor runt honom-henne har bara visat hat oacceptans,kärlekslöshet,oärlighhet, från en tidig ålder och detta sedan fortsätter då de blivit dessa vuxna våldsverkare!?!

Jag tror att inom dessa människor finns ett litet olyckligt barn och detta får hemska följder eftersom de är nu vuxna sad.gif

Och det finns tydligen inom s.k. friska människor enormt mycket hat eftersom de vill ha dödsstraff!
caprifol
Aldrig någonsin kan dödsstraff rättfärdigas i ett civiliserat samhälle -
att döda en människa med argumentet "det var han/hon som började"!!
Då är ju samhället nästan lika sjukt.
Kakaduan
Ibland blir oskyldiga dömda... tänk om det kommer fram först EFTER avrättningen?! Sådant händer faktiskt.

Är helt emot dödsstraff - vi är inte Gud! Då sänker vi oss till mördarens egen nivå - ni har väl sett filmen Seven? Den är bra och tänkvärd! Mördarens alla otäckheter går egentligen ut på att få polisen (Brad Pitt) att falla för sina impulser.

Livstid (som verkligen ÄR livstid) tycker jag är utmärkt. Lås in och kasta bort nyckeln - den plats i samhället man fått kan man förverka rätten till.

Kakaduan
Reserv
CITAT (silos @ 14-03-2006, 11:18)

Men det hemska är att många av dessa våldsamma människor har en gång varit små barn och De har blivit misshandlade psykiskt och fysiskt och även våldtagna!
Det mest kärleksfulla vore att de fick rätt vård om de någonsin kunde bli hela människor;men samhället vill inte hela;endast fortsätta att straffa i det oändliga och mördandet och misshandlandet kommer att fortsätta även det i det oändliga.

Skulle en frisk vuxen person vilja mörda eller misshandla eller våldta ett barn eller en annan vuxen! Det tror jag då inte!!!

En sådan person har tappat ordentligt fotfästet när de begår dessa brått;tror jag.

Först då kan det blir förändring i samhället då flera människor inser sitt eget ansvar och börjar agera från hjärtat;men HUR kan en bråttsling inser sitt eget ansvar när människor runt honom-henne har bara visat hat oacceptans,kärlekslöshet,oärlighhet, från en tidig ålder och detta sedan fortsätter då de blivit dessa vuxna våldsverkare!?!

Jag tror att inom dessa människor finns ett litet olyckligt barn och detta får hemska följder eftersom de är nu vuxna sad.gif

Och det finns tydligen inom s.k. friska människor enormt mycket hat eftersom de vill ha dödsstraff!

Och det Solis, tycker du att vi andra ska offra våra döttrar för? blink.gif Många av dom här brottslingarna går inte att bota, inrotat beteende eller hjärnskada, vem vet. huh.gif Försök att ge vård till din döda dotter som nån våldtäktsman förgripit sig på och sen mördat, näe just det, hon är juh död då unsure.gif Varför ska gärningsmännen ha vård för en massa pengar när offret om det nu inte är mördat sällan eller aldrig får sån hjälp så h*n blir en hel människa nån gång. Kom igen med argumenten när era egna döttrar är våldtagna och förnedrade, när dom kryper ihop i fosterställning och bara vill dö, när ingen tröst finns att ge. Det sliter, nöter och sargar en hel familj som kämpar för att få sin dotter att återfå livslusten. En våldtäktsman och mördare har jag inget till övers för.
caprifol
CITAT (Kakaduan @ 14-03-2006, 11:33)
Ibland blir oskyldiga dömda... tänk om det kommer fram först EFTER avrättningen?! Sådant händer faktiskt.

Ja, precis! Vi har skrivit i det i en annan tråd för inte så länge sedan och jag hänvisade då till den man som satt i fängelse i åtta (tror jag) år dömd för mord. Han blev ju fri men har missat sina barns uppväxt m m. Tänk om vi haft dödsstraff! Vad skulle "samhället" sagt till hans barn? Sorry, vi tog fel - råkade mörda fel man...!
Reserv
CITAT (caprifol @ 14-03-2006, 11:37)

Ja, precis! Vi har skrivit i det i en annan tråd för inte så länge sedan och jag hänvisade då till den man som satt i fängelse i åtta (tror jag) år dömd för mord. Han blev ju fri men har missat sina barns uppväxt m m. Tänk om vi haft dödsstraff! Vad skulle "samhället" sagt till hans barn? Sorry, vi tog fel - råkade mörda fel man...!

Naturligtvis skulle dödsstraff bara kunna utfärdas om gärningsmannen är tagen på bar gärning, om h*n erkänner sig skyldig, eller genom DNA. Om inte dom faktorerna föreligger så livstids straff tills motsatsen bevisats.
silos
CITAT (Reserv @ 14-03-2006, 11:36)
CITAT (silos @ 14-03-2006, 11:18)

Och det Solis, tycker du att vi andra ska offra våra döttrar för? blink.gif Många av dom här brottslingarna går inte att bota, inrotat beteende eller hjärnskada, vem vet. huh.gif Försök att ge vård till din döda dotter som nån våldtäktsman förgripit sig på och sen mördat, näe just det, hon är juh död då unsure.gif Varför ska gärningsmännen ha vård för en massa pengar när offret om det nu inte är mördat sällan eller aldrig får sån hjälp så h*n blir en hel människa nån gång. Kom igen med argumenten när era egna döttrar är våldtagna och förnedrade, när dom kryper ihop i fosterställning och bara vill dö, när ingen tröst finns att ge. Det sliter, nöter och sargar en hel familj som kämpar för att få sin dotter att återfå livslusten. En våldtäktsman och mördare har jag inget till övers för.

Jag vill absolut INTE försvara dessa bråtslingars handlingar!!!!
Jag försöker endast se djupare än till deras handling och troligen mest för min egen skull.

Skulle mina barn blir mördade eller våldtagna så skulle jag säkerligen bli vansinnig och vilja ge igen, men detta skulle inte ge tillbaka ett dött barn eller få mitt våldtagna barn att börja må bra och bli hel om det nånsin är möjligt!

Visst är allting bara spekulerande från min sida men det är ändå mina tankar här och nu och mina tankar skulle säkerligen förändras om någonting så fruktansvärt skulle hända mina barn.
Latmask
Mina argument för dödsstraff har inget med hämnd att göra. Det jag vill åstadkomma vid förgripande på barn och osedvanligt grymma och sadistiska mord är:
1. Att brottet inte begås igen.
2. Att offren får all tänkbar hjälp.

Och det sker bäst genom ett dödsstraff. Att de pengar som det kostar att rehabilitera förövaren eller hålla honom fängslad i en livstid (vilket kostar enorma summor pengar) i stället läggs på offret.

Det du skriver Silos har jag tänkt på själv, barn som blir utsatta för övergrepp är ofta de som begår brott i framtiden. Men hade det ursprungliga offret fått all hjälp och stöd den kunnat få i stället för att pengarna lades på förövaren så hade offret förhoppningsvis aldrig själv blivit förövare.
LadyG
CITAT (Reserv @ 14-03-2006, 11:40)
CITAT (caprifol @ 14-03-2006, 11:37)

Naturligtvis skulle dödsstraff bara kunna utfärdas om gärningsmannen är tagen på bar gärning, om h*n erkänner sig skyldig, eller genom DNA. Om inte dom faktorerna föreligger så livstids straff tills motsatsen bevisats.

Jag håller med dig Reserv. Våldtäkt mot barn är så vidrigt att dödstraff är det enda riktiga, OM DET FINNS BESVIS, ska väl tilläggas.
lisselbo
CITAT (andersen @ 14-03-2006, 06:43)

Han var ju 29 år när han avrättades, inget barn precis.
Tesa
Jag är i princip emot dödsstraff...mest för att man kan göra fel...
Men ibland tror jag att jag inte skulle dra mig för att egenhändigt strimla en del gärningsmän... sad.gif
Sirpa
CITAT (birgitek @ 14-03-2006, 07:58)
Dödstraff är alltid fel, ingen har rätt att ta någon annans liv.
Att förespråka dödsstraff innebär för mej att sänka sig själv lika lågt som den som skall straffas.
Birgit Ek

Precis vad jag tycker också ! sleep.gif
Veganvarg
Dödsstraff kan aldrig vara rätt ( i min värld).

En stat ska aldrig ha rätt att mörda sina medborgare.
Speciellt inte om den bestämmer sig för att så gott som bara mörda mörkhyade och fattiga.... sad.gif
Ingo
"Deserves it! I daresay he does. Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement."

- Det har jag alltid tyckt säger allt i den frågan.
Pirum
Läser just nu om en galning i Oslo som mördade en person, och knivskar fem andra, på spårvagnen i Oslo. För 19 _månader_ sedan. Nu är han i praktiken friskförklarad, och kan gå in och ut från ett behandlingshem. Ska han vara ute sena kvällar får han dock inte gå ensam.
Anta nu att denne person återigen hör "röster" (som han skyllde på sist) och har ihjäl någon oskyldig?

Jag är inte ett dugg förvånad att folk kräver dödsstraff när det delas ut så löjligt låga straff för mord som här verkar vara fallet, och när risken för återfall nog är så stor som här.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/15/460763.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon