Full version: Förslag på vin
råse-marie
Någon som har förslag på vin som går att lagra... länge ........
Det ska vara årgång 2000 .
KURT
I princip alla starkviner går ju att lagra. Annars görs ju de flesta viner för ganska snar konsumtion numera.
Reserv
Satsa på Reserva vinerna, dom går att lagra mycket länge. laugh.gif laugh.gif Ha ha, jag ser nu när jag skriver.......alltså det är inget skämt, vinerna har ett namn med årgång och så står det Reserva under rolleyes.gif Fint namn tongue.gif
netaave
Riojaviner
Caprice
Bordeaux, både röda och vita kan du generellt sett lagra med bra resultat, de kraftiga röda sorterna kan med fördel lagras i uppåt 20 år...
De vita halva den tiden.

Även röda viner ifrån Rhône vinner på att lagras...

Skumpa och portvin mår alltid bättre av att lagras !
Rhodoskillen
Rioja. Viña Izadi Selección 2000 (nr 98410)
Bourgogne. Mercurey 2000 (nr 5259)
Amethystos Cava 2000 (nr 22571)
Benziger Syrah 2000 (nr 23091)
Canet Valette Le Vin Maghani 2000 (nr 99610)
Fermoy Estate Cabernet Sauvignon Reserve 2000 (nr 6359)

Finns som sagt många goda vinsorter som är bra att lagra, men du ville ju ha tips på vin med årgång 2000. Så här har du några sorter iallafall.

Mvh/Daniele.
netaave
Du kan få fler tips på systemets hemsida genom att söka på lagringsbara viner från 2000.
råse-marie
Tack för tips .
tanken är att spara ett vin från min dotters födelseår till hennes 30 - 40 - 50 års dag wub.gif

min gubbe fick ett på sin 50 års dag från -55 men jag tror inte att just det är drickbart men det var kul iallafall . smile.gif
GoSatta
gå till butiken och prata med dom, dom flesta sntällda på systemet har bra utbildning och i tex. Stockholm finns det en special butik där det fins extra kunnig personal och större/bättre utbud, sådana butiker ska eller har redan öppnat i Göteborg och Malmö också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon