Full version: Vita tobaksplantor
syrolis
Jag hittade en burk frö med vit tobaksplanta jag plockade för några år sedan. Hade inget bättre för mig och kastade i alla fröna i jorden i en plastbox och tänkte att kanske något frö gror efter 4-5 år i filmrulleburken.

Nu drygt en vecka sedan så verkar varje frö grott och då menar jag ca ett 100-tal på en yta av 20*20cm.
Jag måste skola om men när är de tillräckligt tåliga för detta?
Ska jag skola om flera tillsammans eller ska varje planta ha egen kruka?

Många plantor är det...
e_sedell
Du kan skola om den ganska tidigt om du är flink. Jag hade så jag hade ingen brodska, jag lät bladen bli 3-4cm. Jädrar va de sätter fart när de rotat sej i näringsrik jord!
syrolis
Men ska de skolas om en och en eller kan man ta en liten "bunt"... de är ju så små tongue.gif
Plats för 100 plantor har jag nog inte i alla fall i min lilla rabatt... då får jag gräva ny *tänker*
Men de luktade ju gott har jag för mig förståss rolleyes.gif
e_sedell
Jo vissa ska visst göra det..... jag vet inte hur många som du kan ta/kruka men jag tror att du kan ta 1-2. Välj ut de bästa exemplaren...
Katrina
Visst kan du ta en "liten bunt" /kruka. Så gör jag alltid.
Om du måste skola om en gång till, så tar du en bunt igen, men då är de större och det blir inte lika många/kruka.
När det är dags att plantera ut dem brukar jag "pilla isär" plantorna - så länge tålamodet räcker! (När det är slut, slutplanterar jag buntvis också! smile.gif )
fiffigafrun
Jag satte vit blomstertobak två höga sorter redan i slutet av februari. De plantorna är nu ca 40 cm breda o 30 cm höga! Har omskolat flera gånger o de är nu i extra stora krukor ca 12x12 cm. Kanske bätrre att först gallra hårt och vänta tills de blir lite större o sen skola om en och en?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon