frugb
Hej alla kunniga och erfarna smstare!
Jag har skt i forumet men hittar inte mitt svar, s jag kastar ut frgorna nu.

1. Den 3/8 sdde jag papaver orientale "coral pink", heuchera "emperors new clothes" samt en digitalis. De str varmt och jag har passat med vatten (sprayflaska) s gott jag kunnat. Men inget har kommit upp!

Papavern hade efter ngra dagar sm "ludd" kring sina frn som frsvann nr jag vattnade. Tror ni att de frna har ruttnat?

2. Sedan tckte jag fljande frer innan jag krde ut dem i vintern (tckte med en blandning av perlite och jord, ca 5 mm) - kommer de upp ver huvud taget d om de r ljusgroende? Lavendel, akleja, edelweiss, bl bergvallmo mfl. Ska jag frska pilla bort lite av jorden jag tckte med? De str kvar ute och jag tnkte nog behlla en del dr och lta vren ta hand om dem.

Tacksam fr svar! Jag behver ju snabbt bestlla nya frn om de r krda s att sga... wink.gif
kerstin z5-6
1.sdde du i augusti ???? eller menar du 8/3 ... i s fall r ditt tlamod fr kort ...det tar minst en vecka till ev mer Lugn !

2.Inget av de du nmner r helt ljusgroende... frresten kan du nog inget gra om du tckt sdden med jord
Lt den vvara -de kommer nd -
MB1965
mina kungsljus kommer inte upp alls heller- skall jag stlla ut dom i snn kanske- sdda fr en mnad sen drygt.
frugb
biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif Tja, man kan vl sga att jag inte sdd i augusti...

3 mars skulle det vara, frstr inte hur fingrarna kunde slinta s! biggrin.gif

D avvaktar jag och pratar snllt med sdden och tar hand om den fortsttningsvis p bsta stt..

Tack!!
kerstin z5-6
kungsljus .. brukar gro inom en v .. du menar verbascum ?
De ska inte behva kylas -r det nn srskild sort ?
Ullet
Jag har stt papaver orientale enbart p jordytan o de kom som sm skott, tog ngn veckan innan dom kom upp. Kungsljus behver inte kylning, de brukar komma troget. Heuchera har jag satt ngra sorter, en har kommit upp nu.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon