Full version: Luktärter
Ingela_67
Hej,
Har tänkt att peta ner mina luktärter i jorden nu..men hur gör ni, blötlägger ni fröna först eller petar ni ner dem direkt i jorden?

Tack på förhand,
// Ingela.
Gåsis
Jag blötlägger min fröer över natten, sen gror dom snällt.

/Åsa
Agneta z5-6
Jag gör likadant som Gråsis smile.gif
lena:-)
Skulle just lägga in en fråga om när de köra ärtorna skall i jorden men ser att det är överflödigt..dom skall alltså sås nu!

Men, måste de blötläggas?
Margaretha
CITAT (lenasch @ 14-03-2006, 11:59)
Skulle just lägga in en fråga om när de köra ärtorna skall i jorden men ser att det är överflödigt..dom skall alltså  sås nu!

Men, måste de blötläggas?

Jag tänker vänta lite till - några veckor! Tycker att det är urjobbigt när man har en massa långa rangliga saker som ska planteras ut - och som trasslar ihop sig - om man inte har obegränsat med plats förstås. Samma med blomman för dagen.

I fjol satte jag luktärtorna direkt i rabatten ute! Lite senare blomning, men OK.

Blötlägger gör jag alltid! smile.gif
Eva 33c
Blötlägger gör jag också men jag sår mina 30 april. Jag tycker inte man tjänar så hemskt mycket tid på att så väldigt tidigt inomhus eftersom det som sås senare ofta växer ikapp i allafall när den tiktiga vårsolen kommer.
Jag brukar så en del direkt på friland också (de plockar jag i buketter) och de blommar lite senare men brukar vara väldigt kraftiga och fina. Dessutom har jag inte plats inne för allt jag vill odla.
lena:-)
Tack, då kan jag vänta ett tag till, det verkar vettigt med tanke på mina förutsättningar. wub.gif
Elisabeth P
Pratar ni perenna luktärter eller de ettåriga? har hört att prenna inte luktar lika mycket, stämmer det?

Lisa
Eva 33c
Jag pratar i allfall ettåriga. Den perenna varianten kallas oftast Rosenvial (Lathyrus latifolius) och som sagt den luktar inte.
Milex
Knölvial, perenn luktärt som doftar smile.gif
Eva 33c
Det visste jag inte att den doftade! Har du en sån? Hur hög blir den? Kan den vara härdig i zon 5 tro? Det är den som heter Lathyrus tuberosus eller hur?
Lena
Jag brukar toppa luktärterna flera gånger och sticker ned toppen i jorden , den rotar sig snällt , och då blir det ju massor med luktärtor och så blir de inte långa och rangliga

Lena zon 4
lissa
Har i någon annan tråd sagt att jag har problem med att toppa luktärtor..jag skulle bli väldigt glad om någon som har en kamera tillhands när ni toppar kunde ta ett kort så att jag ser hur man gör. Mina har så pass kort bit mellan bladen, att det som jag knipsar av är alldeles för smått för att sticka i jorden..var gör jag fel??? sad.gif
Milex
CITAT (Eva 33c @ 14-03-2006, 22:10)
Det visste jag inte att den doftade! Har du en sån? Hur hög blir den? Kan den vara härdig i zon 5 tro? Det är den som heter Lathyrus tuberosus eller hur?

Japp, så heter den. Nä, jag har inga än sad.gif . Glömde att beställa frön av den i år så det får bli nästa år. Fenja härinne har smile.gif.
Impecta har frön och mer information.
Fenja
CITAT (Eva 33c @ 14-03-2006, 22:10)

Lathyrus tuberosus, Knölvial

Den blir mellan 1-1,5 meter och är härdig till zon 4.

Påminn mig i höst Milex så får du fröer!

Mvh
Fenja
Milex
Tack, det ska jag Fenja smile.gif
vickeva
Förra året körde jag luktärter dels med förkultivering och dels direkt ut i rabatten, och jag måste säga att trots extraljus och allt så blev de jag satte direkt mycket (!) kraftigare och finare än de förkultiverade. De blommade ung samtidigt också..
Ullet
Jag brukar sätta dom i stora krukor, blötlägger först, sedan får de stå i ett hörn av växthuset ett par veckor och sedan vänjer jag dom att stå ute o täcker om det blir för kallt. Har fungerat bra tycker jag.
soulfire
hej
jag har en annan fråga, varje år blir mina luktärtor sakta men säkert angripna av någon ohyra som sakta torkar ut bladen som gulnar nerifrån och upp. Såpvatten fungerar inte...

I år har jag beställt 10 olika sortes lukärtor minsann! alla med olika färger men starkt doftande så klart
hälsningar
soulfire
Fenja
CITAT (soulfire @ 16-03-2006, 11:03)
hej
jag har en annan fråga, varje år blir mina luktärtor sakta men säkert angripna av någon ohyra som sakta torkar ut bladen som gulnar nerifrån och upp. Såpvatten fungerar inte...

I år har jag beställt 10 olika sortes lukärtor minsann! alla med olika färger men starkt doftande så klart
hälsningar
soulfire

Näringsbrist? De vill ha mycket gödsel, särskilt om de odlas i kruka. Man ska inte heller odla dem på samma ställe i rabatt två år i rad.
Mvh
Fenja
soulfire
tack fenja jag ska prova att gödsla bättre. Jag har en misstanke om att det kan vara löss som ger sig på luktärtorna när de redan är försvagade...
Betty
CITAT (Gåsis @ 14-03-2006, 09:22)
Jag blötlägger min fröer över natten, sen gror dom snällt.

/Åsa

Hälften av luktärtsfröerna som jag la i blöt för ett dygn sedan har svällt upp till ungefär dubbel storlek så dem har jag tänkt så idag.
Är det någon idé över huvud taget att så de frön som inte har svällt upp alls? unsure.gif
lissa
Hej alla....Med mina händer precis samma sak som för soulfire. I år har jag planterat ut dom i helt ny jord för en vecka sedan, men har redan sett början till samma uttorkning på ett blad. Jag trodde att dom kanske hade fått oido eller milidu..men om det kan vara gödselbrist, är det inte för tidigt att gödsla dom efter bara en vecka.???? Jorden dom har fått är jord speciellt för omplantering....
kerstin z5-6
oido eller milidu.. laugh.gif Hola ! ...Nej jag tror inte det är det
Det är väl inte så att det är de nedersta bladen ??

Föresten hur är vädret nu i Barcelona ? biggrin.gif
lissa
biggrin.gif biggrin.gif Just nu är det det understa bladet..som tur är bara på en planta, men det är samma symptom som jag har haft varenda gång jag har försökt med Luktisar. Det börjar nertill och sen går det sakta men säkert uppåt. Till slut är t.om stammen pergaminaktig. Förra året hade jag en blomma och resten av växten var snustorr sad.gif
Vi har haft fint väder men iskall blåst den sista veckan, men nu ska vi få regn och kallare igen. Långhelg har vi i vissa regioner t.om tisdag, och det sägs att då vänder sig vädret igen...slut på väderleksrapporten för idag tongue.gif tongue.gif
mari_tres
Om fröna inte sväller upp vid blötläggning kan man väl fila lite försiktigt på dem med tex en vanlig nagelfil? Akta stället där grodden kommer bara...
Låt dem sedan ligga i blöt en stund till, så ska de nog svälla. rolleyes.gif
Betty
Nu har de legat i blöt över en till natt och de flesta har nu svällt som de ska. Kommer bara att behöva fila på några få frön. Tack för tipset mari_tres! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon