Full version: Lysrör i garaget
Siv i Bollnäs
Mina fönsterbräden (plus egenhändigt uppsatta extra sådana på halva fönstret!) räcker inte till för alla frösådda småplantor när dom omskolats. Dessutom får dom nog inte tillräckligt med ljus överallt. Jag funderar på att köpa en lysrörsarmatur och sätta upp i garaget, ovanför en bänk som är cirka 120 cm lång. Problemet är kanske att det blir för kallt där - bara cirka 10 grader är det nu trots att det finns en stor radiator där för vattenburen energi från värmepump. Temperaturen utomhus håller ungefär 15 - 20 grader kallt om nätterna nu, och det är dåligt isolerat. Det blir förmodligen något varmare senare i vår, men inte mycket, då det alltid är tämligen kallt i garaget. Vad ska jag göra? Är det för kallt? Jag har inga grönsaksplantor, bara perenner och ettåriga prydnadsväxter som jag tänkte ha där.

Hälsningar och tack på förhand
Siv i Bollnäs
Anna Maria
Hej!
Jag har sedan januari haft mina fröplantor från perenner i ett utrymme som håller ca 10° med belysning. De har fått gro inomhus och flytta ut när de kommit upp. En gång gick en propp och då hade det varit 2° som kallast under natten... alla klarade sig fint, de är knubbiga men växer inte så fort, vilket passar mig bra eftersom det är totalt överfullt därute redan, de ska ut i växthuset senare i vår när det blir klart. Så att de står kvar i såkrukorna och är små länge gör ingenting alls.
Jag har också dahlior därute, och tills för nån vecka sedan även chili, änglatrumpet och heliotrop. De trivdes bra därute men jag tycker om att ha dem inne nu när det blivit mer ljust på fönsterbrädan. De växer mycket mer i värmen också. Ditt garage funkar nog utmärkt!

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Gör det ! odlingsresultatet kommer att bli så bra att du slutar med fönster odling laugh.gif laugh.gif kan du öppna för vinden - i vår behöver du en kort avhärdning -fiberduk ett par dygn bara mot ljuset ute .. inget mer
Siv i Bollnäs
Hej och mycken tack!
Då vet jag att jag lugnt kan fortsätta med mina planer! I vårt garage finns det inte någon plats för bilar heller, för vi har alldeles för mycket grejer där, så dom små plantorna kommer inte att bli gasförgiftade! Bänken är 125 cm inte 120 såg jag och man kan också lägga en skiva över så blir den längre, så jag tror jag får bra plats för en armatur däröver. Bra svar på vilka lysrör man bäst ska ha, har jag redan fått när jag tittat på andra ställen i forumet; det är väldigt bra att det finns duktiga trädgårdsmänniskor som vill ge goda råd åt oss som undrar!
Hjärtligt tack än en gång från Siv
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon