Full version: Ranglig gurka?
Agge
Jag har sått gurkor av olika sorter, och alla grodde de och kom upp med en hiskelig fart. Tyvärr har de därför blivit väldigt långa och rangliga, så en omplantering lär vara ett akut behov om de inte ska kolapsa fullständigt.

Frågan är hur jag ska plantera om de små gurkisarna? Tomater kan man ju sticka ner bra långt ner i jorden varpå nya rötter växer ut på stammen och plantan blir stadigare. Går detta sätt att använda sig av även för gurkor, eller ruttnar hela plantan om den kommer längre ner i jorden efter plantan mot hur den har växt hittills? unsure.gif
Gurkan
Trots mitt nickname så är jag ingen gurkexpert ...

... men, jag läser experternas inlägg här varje dag och dom säger att gurka är lagom att förkultivera 4-5v innan man kan plantera ut, dvs. det är lagom att så nångån kring mitten slutet av april kanske om man bor i södra Sverige.

Jag tror du är alldeles för tidigt ute ... dina plantor kommer att vara flera meter långa innan det är tillräckligt varm att sätta ut om du inte har uppvärmt växthus.

Får jag vara en sån glädjedödare att jag föreslår att du slänger dina plantor i komposten och börjar om igen i andra halvan av April ?
Eva 33c
Jag håller med Gurkan och kan tillägga att gurka tyvärr inte kan grävas ner i jorden på samma sätt som tomater. De kan vara väldigt känsliga för röta i stjälken.
Själv sår jag mina gurkor i början på maj (bor i zon 5) och sätter ut i växthuset (som har värmefläkt) i början av juni. De vill ha varmt och ljust dygnet runt. Inte ens under natten bör det bli under 15 gr. Då tjurar de. rolleyes.gif
Bitta98
Tur att man inte vet så mycket tongue.gif de senaste 10 åren har jag stoppat ned mina gurkplantor vid omskolningen så att bara hjärtbladen varit ovan jord och det har fungerat bra. Sår mina i mitten slutet mars och sätter ut dem i växthuset mitten av april med extravärme 7grader på natten, de växer så det knakar, tur att dom inte kan se termometern.
Gurkan
CITAT (Bitta98 @ 14-03-2006, 13:44)
Tur att man inte vet så mycket tongue.gif de senaste 10 åren har jag stoppat ned mina gurkplantor vid omskolningen så att bara hjärtbladen varit ovan jord och det har fungerat bra. Sår mina i mitten slutet mars och sätter ut dem i växthuset mitten av april med extravärme 7grader på natten, de växer så det knakar, tur att dom inte kan se termometern.

Ok, vi ska inte skvallra för dem heller !!! laugh.gif
Agge
Tack för svaren! Visst är det härligt att växterna inte är läskunniga! biggrin.gif Jag kunde inte hålla mig med omskolningen då gurkisarna slog i taket i pluggboxen, så de är redan omskolade. Vid den tidpunkten hade jag inte fått några förslag vare sig för eller emot, varpå tryckte jag ner plantorna så långt ner i krukorna som det gick, vilket alltså medförde att de hamnade längre ner nu än de var tidigare. Dock räckte inte krukan till att dölja stjälkarna ända upp till hjärtbladen. wub.gif

Apropå icke läskunniga växter, så är jag inte kapabel att ta till mig tips om att slänga friska plantor på komposten. Jag har snudd på svårt att slänga nära döda växter på komposten. Friska plantor kan jag bara inte kasta, det går inte mitt samvete med på! mad.gif

Hellre drunknar jag bland krukor som placeras på varje tillgänglig yta än att jag slänger en planta att dö. Som nödåtgärd kan jag möjligen tänka mig att skänka bort plantorna till någon bekant som har en tendens att inte få växterna att överleva - då har de iaf en viss chans, om än marginell... wub.gif
Gurkan
Förstår ditt problem fullt ut ... det var inte min mening att låta råbarkad. Min plantor är också mina bebisar ... wub.gif

Men jag tror ändå att du kommer att få problem att hysa in dem fram tills det är dags att plantera ut. Hoppas det går bra iaf. ... på nåt sätt.
Agge
Lyckans den som är råbarkad... sad.gif

Att ha läggningen att inga plantor får slängas är inte alltid så praktisk och kan nog ses som en ngt udda fobi... wink.gif

Men, men, hellre ha plantor högt o lågt än ha läggningen att slå ner folk på stan... wub.gif

Jag var ute i växthuset o dagdrömde lite förut, och snöfall o mulet samt minusgrader till trots så var det ändå 4 plusgrader därinne! laugh.gif
Eva 33c
Bitta98!

Vad avis jag blir att dina gurkor är så lätta att ha att göra med!
Mina brukar vara smått hysteriska om det blir för kallt. rolleyes.gif
Har du något specialknep annars att lära ut? Vilka sorter brukar du välja? Kanske vore ide för mig att byta! Odlar du direkt i markbädd eller i krukor/hinkar?
Bitta98
Jag brukar köra med Landora och Futura, lätta att ha att göra med och stor avkastning. Jag odlar i svarta 20l hinkar och har två plantor i varje hink. Himla tur att mina gurkor inte är läskunniga tongue.gif. Fast jag tror att när man odlar i hinkar så blir ju jorden uppvärmd på dan och då blir det inte så kallt i jorden på natten. Vet inte ens om jag vågar berätta hur jag gör om de har blivit gängliga biggrin.gif. Jag tar en stor kruka och böjer ner hela stjälken i jorden, ungefär som med tomat, mina gurkor får rötter på den delen av stammen som är under jorden. Jag kom på det när jag upptäckte att det gick att ta sticklingar av gurka.
Eva 33c
Tack för svar. Jag ska prova någon av "dina" sorter. Såg att weibulls har dem.
Mina gurkplantor kan inte heller läsa men tjurar ändå! laugh.gif
Min kommentar bygger på egen erfarenhet, men jag odlar i markbädd vilket kanske gör lite skillnad.
Bitta98
jag tror att dom är känsligare när man odlar direkt i jorden, en svart hink värms ju upp av solen och då lagras värmen i jorden över natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon