Går man mycket i skog och mark, finner man ibland dessa tappade rådjurshorn, ett och ett. Jag har några stycken såna.
Ju äldre råbockarna blir, desto större blir hornen. Första årets bockar har inte mycket att skryta med.

I morse fotade jag den stora råbocken här, som besökte "fågelbordet".
Jag var på övervåningen så det är lite konstig vinkel.

"Bast-horn" kallas hornen medan de fortfarande växer och är täckta av ett hudlager med päls, som förmedlar den viktiga näringen som behövs för att hornen ska kunna växa. Skadar han hornen nu, så blöder de.
Jag lägger ut hö, men rådjur är inte gräsätare utan finsmakare som äter örter, så de är inte intresserade av höet, förutom de örter som kan finnas med. Höet är till hararna, och den stackars "utkastade" kaninen som smyger runt här ibland. Någon har tydligen tröttnat på den.

Att rådjur är finsmakare, känner varenda trädgårdsägare till!

I trädgårdar brukar finnas mycket "fint" att smaka på.
Rådjur klarar kyla mycket bra, deras päls isolerar utmärkt och tjugo graders nattkyla bekommer dem inte särskilt. Däremot gör snön det. Djup snö och skare dessutom, då får de svårt att skrapa fram födan under snötäcket.
Jag kastar/sprider ut både havre och solrosfrö på backen.
Åt koltrastarna - de äter inte havre, men bevakar noga sin matplats mot artfränder, så om jag inte sprider ut solrosfröna på flera olika platser, kommer de som ligger lägst i rang inte att få några!

Åt rådjuren - de passerar då och då dygnet runt. Jag kastar inte ut för mycket, det är kraftfoder och därmed också "tilläggsfoder", inte en grund-diet, den får de söka reda på själva. Med hjälp av kraftfodret klarar de sig!
Åt hararna - har några charmiga stora slanka och vackra tyskharar som skuttar förbi när mörkret har lagt sig.
Så var det det här med råbockarnas horn...

Lite längre fram i vår, kommer de att "börja klia" förskräckligt! Då har de vuxit klart och det täckande hudlagret torkar ihop och dör. Det kliar, och råbocken "fejar" sina horn mot passande "objekt", så han till slut blir av med den nu onödiga huden på hornen.
Hornen ska fram i dagsljuset och synas, kanske också användas om någon konkurrent visar sig.
Ett av de allra bästa "objekt" som finns för detta ändamål, är lagom unga träd, vars bark gärna ger med sig dessutom.
I trädgårdarna finns oftast de allra bästa "objekten"! Små, unga nyplanterade träd, som står som ensamma små solitärer och bara väntar...
De går inte att motstå.
Resultatet är en ilsken och mycket ledsen trädägare, som "avskyr rådjuren" och bara har kvar en döende rest av det fina trädet, som nu är obotligt ringbarkat...