Full version: planteringsråd
polecat
Jag skulle behöva lite tips på vad jag skulle kunna plantera vid min damm.
Det är i bakkanten som jag skulle vilja plantera något.

Nu i somras hade jag ballongblommor som blev rejält höga där men skulle vilja ha något som inte behöver planters om varje år.
Kanske något litet träd som inte blir så högt och är tåligt både för ishavsvindar och kyla, finns det ??? rolleyes.gif

Vi har också en stor grå stubbe som vi släpade hem från lingonskogen i höstas som kanske skulle gå att använda vid dammen.

Tacksam för råd biggrin.gif

fruberglund
Nåt högt gräs är ju jättefint, det ska jag ha som bakgrund åt vår sten som det rinner vatten ur smile.gif

Beror ju lite på vad du har för zon också men nån härdig sort borde det ju finnas.
kerstin z5-6
Riktigt höga gräs , strand iris , fackelblomster , sommarviva , tillsammans med Pil eller nån Malus ,
fruberglund
Såg att du bor i zon 5, läs mer här om gräs Odla om gräs
fruberglund
Jag igen tongue.gif

På hortogreen.com finns massor med fina gräs för inspiration. Gå in i webb-butiken och vidare till gräs.
polecat
Bakom den stora stenen har jag planterat rönnspirea som ska bli ganska hög och alldeles till höger om den så är det planterat ett randigt gräs, (har glömt namnet just nu). Längst till höger i bakkant så har jag också planterat ett gräs som inte blir så jättehögt ca. 50 cm. Det är däremellan, där den stora ruskan med ballongblomma står på kortet som jag skulle vilja plantera något.
Berit
Jag har inga tips till dig, men vill säga vilken underbart vacker vy rolleyes.gif
guns
Jag håller med, underbart vackert rolleyes.gif Kunde man int ha någon tålig buskros, typ gammeldags, eller blir det för fuktigt?? unsure.gif
polecat
En buskros skulle bli vackert men det är lite problem med fukt. rolleyes.gif
När det regnar mycket och dammen blir full så rinner det över där i bakkant, fast det skulle gå att bevaka så att det inte blir för fullt förstås. Jag har en bra slänt bakom som skulle kunna hjälpa mig att med slang pytsa ur lite vatten.
Funderar på om jag skulle använda mig av stubben som vi hittade i lingonskogen i höstas. Problemet är var jag ska lägga den, det ska helst vara lättskött med tanke på gräsklippning m.m.
kerstin z5-6
Offra mer gräsmatta runt dammen-gärna i en kvadratisk eller rektangulär form om gräsklipparen så kräver - plantera ,grusa, lägg stenar för mjukare intryck och ställ stubben på gruset
En vacker buskros för tufft klimat är tex Blance double de Coubert en Rugosa

Louis Bugnet i buskform -här stammad skulle säkert klara läget den med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon