LadyAdina
Så här ligger det till: Jag har två plantor Blåvinge. En har lite mindre blad och sitter i båge, den andra har lite större blad och är stadig som den är, tills vidare (nu efter beskärning har den börjat växa, så den står nog inte av egen kraft så länge till). Båda två behöver planteras om och jag har dessutom övervägt att sätta dem tillsammans i en större kruka för att få en fylligare planta (och för att frigöra lite plats i fönstret).

Den i bågen är verkligen i desperat behov av omplantering, den finns snart ingen jord kvar över huvud taget, utan allt är bara rötter. Men... den har blommat i någon månad, så jag har inte velat störa den, och jag såg senast i dag att det är massor med nya knoppar på gång.

Hur ska jag göra? Vilket är värst? Att låta den vara tills den blommat klart, eller chansa på att den klarar en omplantering nu (och är det någon risk för plantans liv i så fall, eller är det bara knoppar och blommor som kan gå åt)?
Rhodoskillen
Vissa växter vill ju inte bli störda under blomningstiden. Men jag tror inte att den tar någon skada av att planteras om i ny näringsrik jord nu, snarare tvärtom. smile.gif Mvh/Danne
LadyAdina
Då kör vi på omplantering då! smile.gif Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon