fruberglund
Har tidigare inte haft några problem med rådjur trots att de gått precis utanför tomten varje år men nu har 3 st fjolårskalvar hittat hit, en hade med två honor.

De är i trädgården i stort sett varje dag och skövlar nu när det är dåligt med mat. Hoppas verkligen det blir varmare snart så de hittar mat i naturen, börjar bäva för hur det kommer se ut här i vår/sommar annars. sad.gif

Var precis ut och jagade bort dem, de stod och åt knopparna på min Magnolia och stod till och med och slet av blad från mina Rododendron jag planterade förra året. Som tur är är jag ju hemma mestadelen på dagarna och kan skrämma bort dem om de går för hårt åt grejerna men när jag är borta kan de ju göra som de vill.

Bävar för att jag inte kommer få nån blomsterprakt alls i sommar och alla mina lökväxter lär väl ryka all världens väg när de väl börjar kika upp mad.gif

Har inte brytt mig innan men nu börjar jag faktiskt tröttna mad.gif , hur söta de än är (och visst är de det smile.gif wub.gif )
amaira
Om du vill vakta, personligen, dina växter, så kan jag upplysa om att du kommer att misslyckas. Men däremot komma farligt nära en hjärtattack ... i takt med att "hatet" och frustrationen växer.
Det "går inte". Är min egen slutsats. Alltså, det "går inte an" att få en hjärtattack tongue.gif .

Därför har jag hägnat in en del av trädgården, där jag odlar mina dyrgripar som rådjuren också älskar. Vanligt hönsnät, 1,80 högt, det funkar.

Vackert? Nä, kanske inte det. Men i valet mellan o-vackert och hjärtattack, väljer jag ... ja, gissa biggrin.gif .

Sedan är det en kostnadsfråga, hur vackert man vill/kan ha det.

När jag väl har hägnat in mig trädgård - kan jag börja NJUTA av de så oerhört vackra och charmiga rådjuren! wub.gif wub.gif wub.gif

Bara fördelar med andra ord.

Trädgård, och rådjur i trädgården, är en ekvation som inte är möjlig.

Man kan ju satsa på "rådjurssäkra växter" - men hur kul är det på en skala ... biggrin.gif Dessutom har rådjuren inte läst på ordentligt, vad de ska äta och inte äta.
kristerh
Hos mig har de oxså varit de dj... de har rivit sönder o ätit upp en klätterbenved, just benved verkar de vara galna i wink.gif i år...
grannens benvedshäck är helt demolerad, de har tom grävt "grottor" i snön för att komma åt dem, jag ser att de ätit av min idegranshäck oxså,
jag trodde den var jättegiftig wink.gif då kanske de ätit för sista gången...
krister
Powerowic
de verkar inte bry sig om vad de äter trodde att de inte brydde sig om rosor med stora taggar så jag struntade i in hägning men där hade jag fel
de har varit på dem med de och hararna verkar äta på allt i lagom höjd denna vintern
Pirum
Ja, de är väl hungriga, de äter som tusan hemmavid också. Som tur är oftast på sly och grenar som blivit över när vi huggt ved. Jag tycker ju om vinter och snö, men om djuren börjar titta åt äppelträden...då önskar jag mig regn och blidväder snarast smile.gif

Finns såvitt jag vet inga bra knep, sägs att cayennepeppar ska vara bra...men fan vet.
wolkenkrabber
käka lite rådjurs sadel vett ja!
kristerh
CITAT (wolkenkrabber @ 14-03-2006, 14:53)
käka lite rådjurs sadel vett ja!

laugh.gif laugh.gif eller ring Runar
krister
renate
Haha de stackars rådjuren är hungriga nu,de hittar ingen mat i den djupa snön.Här kommer de med dagligen har jag förstått.Jag har inte bjudit dem men vad göra? ja fota dem,och sedan skällde Olivia och jagade bort dem.
Bilden tog jag inifrån.
Klematis
Jag har 6 rådjur varje dag i min trädgård. de är så fina. Jag klarar inte av att skrämma bort dom. De äter i fågelmaten. Jag vet att jag kommer att få en h-vete til våren men jag klarar inte att se hur de är hungriga och jaga bort dom. Jag hoppas att när snön går bort så återvänder de till skogen där de hör hemma.
Gurkan
Jag har sett lite spår i snön som jag tror är från rådjur men här finns inget att äta än. Till sommaren kommer "salladsbuffén" att vara dukad åt dem och jag undrar om det finns några knep för att hålla dem borta ?

Antar att staket är enda säkra lösningen ... eller ? Hur högt måste det vara isåfall ?

Skulle det hjälpa om jag bad grannen rasta sin hund runt min tomt varje dag ?
noora
Kan man inte mata dem med något annat då, om dom nu är så desperata? Typ sätta upp en rådjursmatningsstation och tigga lite foder i närmsta stall? smile.gif Rådjur verkar ju ändå vara lite av gottegrisar, så om de får något gott att äta hoppar de kanske över sånt som egentligen inte är gott som de bara äter för att de inte hittar något annat.

Till oss har rådjuren ännu inte hittat. Vi har bara besök av gräsänder, som äter nerfallet fågelfrö vid fågelbordet varje kväll wub.gif Men så har vi inte heller så mycket grönt i trädgården just nu, och bara kvistar hittar rådjuren nog i skogen också.
Gillan
Jag har skrivit det förut, och skriver det igen.

Prova blodmjöl! Det fungerar bättre än ni tror smile.gif

Här har vi gott om rådjur, men där vi strör blodmjöl
går de inte.

/Gillan
Gurkan
Tack Gillan !

Det var precis ett sånt tips jag behövde, här finns bara enstaka rådjur och då borde det ju funka riktigt bra. Dom får äta i grannes trädgård istället. rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Gurkan @ 16-03-2006, 15:30)
Tack Gillan !

Det var precis ett sånt tips jag behövde, här finns bara enstaka rådjur och då borde det ju funka riktigt bra. Dom får äta i grannes trädgård istället. rolleyes.gif

Helt rätt inställning biggrin.gif

Om grannen inte vill ha rådjur får han köpa
sitt eget blodmjöl laugh.gif

Fast nu har tom vi matat rådjuren. Det har varit
hjärtskärande att se dem leta efter den mat som inte
finns pga snödjup och kyla sad.gif

Vi fick tag på lite ensilage (stavas det så?) och så
har vi gett dem av fågelmaten, samt äpplen smile.gif

/Gillan
Kattgräs
Här har rådjuren också försökt äta fågelmaten. Och de har ätit upp julkärven! biggrin.gif laugh.gif
guns
Vi har en rådjursbock som kommer varje dag. Han äter från fågelmaten ,men det blir ju inte mycket. Det tar emot att börja mata honom även om han börjar se mager ut.
Whiskuchi
Jag har börjat lägga ut mat åt rådjuren och hararna, efter att ha läst att man börjar hitta utmärglade döda djur i skogarna. Stackarna svälter ihjäl sad.gif
kristerh
Jag värdesätter mina växter mer än nåt rådjur så här blir det inget bjudet wink.gif krister
Whiskuchi
Jag värdesätter också mina växter, men om jag kan rädda ett djur från en plågsam död så gör jag det. Även om det innebär att de ser min trädgård som restaurang sen.
kristerh
Varför förstöra naturens ordning wink.gif finns det ingen mat så dör det djur under vintern, kan låta rått men så är det.
krister
Whiskuchi
I så fall är det att förstöra naturens ordning om man vårdar en sjuk människa också. Eller donerar pengar till svältande människor i länder mindre gynnade än vårt eget. Finns det ingen mat dör det människor. Kan låta rått men så är det.
Gunvor Nilsson
Vi har besök av en rådjurskille med rattmuff på sina små horn och han kommer flera gånger om dagen till fågelmatningsstationen. Alltid hittar han något som han kan stilla den värsta hungern med; koltrastens äppelbitar och rester av den kokta potatisen (kokar faktiskt lite extra) slinker också ner och fågelfrö inte att förakta. Jag har inte hjärta att mota bort honom eftersom skarsnön ligger hård över blåbärsriset och snödjupet gör att att han har svårt att sparka fram något ätbart. Funderar på att köpa lite smådjurshö till slutet av veckan och lägga ute på allmänningen. Till nästa vinter skall jag hamstra lite vinterfoder åt honom såvida han inte blivit söndagsstek förstås så dags sad.gif .
Känns skönt att höra att det inte bara är jag som ömmar för rådjuren
wub.gif fast det är klart - inte är jag lika hjärtnupen när han norpar alla mina liljeknoppar på sommaren mad.gif då har han ju faktiskt annat att äta!

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon