Full version: Gula pelargoner
Leia
Jag skulle vilja ha ljusgula och röda pelargoner som matchar till vårt nymålade hus.
Jag har aldrig sett ljusgula "pellisar" i verkligheten. På bild har jag bara sett en miniatyr i boken "Pelargoner" (Holm).
Finns det ljus gula i "normal" storlek. Vad heter sorterna? Gärna bild! Och var får jag tag i dem?
Här är vårt ljusgula hus med röda knutar som det ska Matcha till:
Sollan
Creamery är en ljusgul pelargon. Även en som heter French Vanilla ska vara ljusgul, har dock inte sett den i verkligheten.
VeraCB
Jag har en bild på min Creamery fån förra sommaren i mitt album på alltomträdgård.

http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...rid=7812&page=2

I "Pelargoner, stora bilder" har jag en bild på samma Creamery från hösten när den stått ute och rodnat! Jättevacker, men den är en primärhybrid, så den har inte så stora klasar med blommor.
Min French Vanilla har inte blommat än, men jag har hört att den ska vara mer cremefärgad än gul, men den funderar jag på att ha med mina röda i blomlådan!
(Köpte min French Vanilla på Plantagen för 35 kr)

http://kabbarp.wwx.se/ finns en bild på French Vanilla högst uppe i högra hörnet, men jag vet inte om den verkligen är sådär gul som den ser ut...
Leia
Precis den färgskala jag söker!
Kanske lite roligare med French vanilla om den blommar rikligare.
Tack för tipsen! wub.gif
Limeblossom
Hmm...det därmed rött och gult skulle passa mitt hus också. Visste inte ens att det fanns gula pelargoner rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det finns även en gul till som heter Bootham´s Surprise. Det ser ut som om ditt hus går i vinrött mer än rött, stämmer det? Isåfall skulle ju en blandning med vinröda hängpelargonier tillsammans med det gula kanske bli kul....eller bara vinröda häng. tex. Tomgirl, Viva Marino. Sen finns det vinröda med vit kant som tar upp din fönsterbåge tex. Bonito, Happy Face Mex, även helt mörkt vinröda rosenpelargonier som tex. Black Pearl. Jag har kollat bilderna som finns i Rockdalas katalog och där finns massor att välja på.
För övrigt så var ert hus supersnyggt, fina färger rolleyes.gif /Helen
Leia
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 14-03-2006, 15:26)
För övrigt så var ert hus supersnyggt, fina färger rolleyes.gif /Helen

Tack! wub.gif Vi blev mycket nöjda med färgvalet själva. Men vad det är jobbigt att måla om ett hus... puh...
Tack för alla tips även på vinröda! (ja det stämmer att det röda är mer åt vinrött!)
Nu ska jag ge mig ut på nätet och kolla bilder på dina tips!
Leia
Jag gick in och beställde Rockdalas katalog jag med.
Vet någon om det finns andra pelargonkataloger?
Helen i Piteå Zon 5
Här kommer en till....
http://www.wexthuset.com/?sp_pid=6&sp_text=5
Sollan
Pröva Pelargonsällskapets hemsida. Förutom tips och forum har de ett fantastiskt bildgalleri åxå...
Pelargonsällskapet
estet
Får jag fresta med lite vinröda pelargoner...? Låter snyggt med gult o vinrött:)

Här har jag tre lådor fyllda av olika vinröda hängpelargoner; Barbe Blue, Rio Grande, Black Magic & Lulu.
Foto från förra sommaren.

Foto från 2003 med endast Black Magic i lådorna.
Leia
CITAT (estet @ 14-03-2006, 22:20)
Foto från 2003 med endast Black Magic i lådorna.

Snyggt!
Tack för alla tips!
Leia
CITAT (Leia @ 14-03-2006, 12:54)
Här är vårt ljusgula hus med röda knutar som det ska Matcha till:

Vad tycker ni att jag ska välja för färg på blommor om jag även vill ha något att "bryta av med" mot det vinröda och ljusgula. Har funderat lite på lila men någon kanske har någon annan idé?
estet
CITAT (Leia @ 15-03-2006, 14:13)
Vad tycker ni att jag ska välja för färg på blommor om jag även vill ha något att "bryta av med" mot det vinröda och ljusgula. Har funderat lite på lila men någon kanske har någon annan idé?

Var ska du ha det som ska bryta av? I balkonglådor eller i marknivå eller?

Jag kan tänka mej ev. lime eller en knallblå nyans som på den här:

Annars är rosa en harmonierade färg till vinrött, tycker jag. Här är ett exempel:
Leia
CITAT (estet @ 17-03-2006, 00:39)
CITAT (Leia @ 15-03-2006, 14:13)

Var ska du ha det som ska bryta av? I balkonglådor eller i marknivå eller?

Både och!
Leia
CITAT (Leia @ 14-03-2006, 16:04)
Jag gick in och beställde Rockdalas katalog jag med.
Vet någon om det finns andra pelargonkataloger?

Fick Rockdalas katalog i dag och fick lust att beställa.... jaaa allt! biggrin.gif
Hur gör man då när plånboken inte tillåter det? sad.gif
Ja just ja, nu kom jag på det; tar jobb som politiker, missköter sitt jobb och får ett väl tilltaget fallskärmsavtal! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon