myrtille
Mina småplantor slår nu i taket på de miniväxthus i plast som jag har haft åt dem. Eftersom jag inte vill ställa dem oskyddat ännu (det är chiliplantor och jag antar att de vill ha fuktigt) tänkte jag skaffa större miniväxthus och har tittat på Ikeas sort i trä som heter Frö. Är det någon här som har erfarenhet av det? Jag har märkt att det är galler i botten, så man måste ju ha något under (eller i) och vet någon vad i så fall har rätt mått? Om jag nu skulle hitta ett tråg eller dylikt som passar, går det då att lägga en underbevattningsmatta i botten och sedan ha miniväxthuset stående på mattan? Dras vattnet upp genom hålen i gallret, eller försvinner kapilläreffekten helt och hållet, eller drar träet åt sig allt vatten?

Anette
Anna Maria
Jag har det växthuset sedan några år och tycker det är bra. Gallret i botten ökar luftinsläppet=inget mögel. Jag brukar inte ha något under småkrukorna utan vattnar faktiskt lagom istället... lite varje dag. Det är lättare med plastkrukor som håller fukten. Jag har växthuset i en IKEAhylla framför fönstret. Annars kan jag tänka mig att plasttrågen som tex köttfärs ligger i kan passa bra i det, eller en kapillärmatta ovanpå gallret. Under tror jag inte den gör så mycket nytta.
Fast mina chiliplantor får stå för sig själva utan tak på fönsterbrädan! I växthuset har jag perennsådder för groning.

Maria utanför Enköping
peppina
Jag har också ikeas "frö". Hittade inget fat som passade lagom i växthuset så jag tog en bit vaxduk och sydde ihop hörnen så jag fick kanske 2 cm höga kanter.

Ett litet tips bara.
myrtille
Jag förstod väl att det fanns någon poäng med galler (inget mögel) även om jag tyckte det verkade opraktiskt först. Det verkar svårt bara att vattna så exakt att det inte rinner igenom. Bra tips med vaxduken - det ska jag fundera mer på.

Jag var till Ikea igår och köpte Frö, och nu när jag ser hur det ser ut tror jag att jag vet hur jag ska göra med underbevattningsmattan (som jag nog måste ha, jag reser bort en vecka i påsk nämligen). För det första får jag höja upp växthuset någon centimeter. Det borde gå genom att placera en skruv i varje hörn så att det liksom står på fyra ben. Sedan placerar jag ett grunt kärl under gallret som jag fyller med vatten - det behöver inte vara exakt lika stort som växthuset, det skulle kunna vara lite bredare och lite kortare. Om jag sedan klipper remsor av mattan (fem stycken som passar gallrets indelning i sektioner) och låter ändarna hänga ner i kärlet borde vattnet dras upp till krukorna.

Anette
marigt
Fungerar höjden?
funderar också på något liknande men undrar om man behöver något högre?
myrtille
Ingen aning. Det här blir ett experiment. Följande webbsida har inspirerat mig:

http://www.saintpaulia-montreal.com/journa...quearrosage.htm

Det står på franska men bilden är tydlig. Det sägs att med metod nummer två (den undre bilden) kan man vänta längre mellan vattningarna och är lämpligt om man reser mycket. Dessutom gynnar det luftfuktigheten.

Hur högt man får höja miniväxthuset blir ju sedan beroende av hur hög baljan under är.

Anette
noora
Är träet i växthuset helt obehandlat?

Mina chili står för övrigt också helt "oskyddat" så fort de har grott och gjort ett par blad. Annars blir det för varmt för dem och de ränner iväg på höjden. Hög luftfuktighet kan däremot hjälpa mot spinnkvalster, så det kan ju vara värt det i alla fall smile.gif
peppina
Ja, träet är helt obehandlat, men det går ju att måla eller olja om man vill smile.gif
lissa
Det var en smart lösning. Jag har satt små individuella plastfat under varje kruka..men det här med mattan tycker jag var jättebra smile.gif
myrtille
Nu är min installation färdig. Se bilderna. Hur det fungerar i praktiken återstår att se. Förhoppningsvis ska mina chili överleva påskveckan utan skötsel. Det är möjligt att de skulle klara sig av att stå i det fria, men jag har dragiga fönster (ett glas) och temperaturen verkar hålla sig runt 20 grader och det är väl ganska lagom för chili. Fördelen med de här miniväxthusen är ju också att man kan ställa upp taket. Nu ska jag bara göra i ordning växthus nummer två.

Förresten Noora: Vilken fin hemsida du har! Jag har inte sett den förut. Kryddodling är mitt andra projekt, men i år tänkar jag inte dra upp från frö, utan köpa små plantor i stället.

lissa
Tog du bort gallret och satte dom pà mattan , eller gjorde du strimlorna du pratade om ???
myrtille
Gallret är kvar, och remsorna ligger över det. Har inte hittat någon riktig kapillärmatta (vet inte var man köper såna) så tills vidare har jag klippt sönder en lite tjockare disktrasa.
Anki V
Granngården har underbevattningsmattor som man kan klippa lämpliga remsor av.

/Anki
Gunvor Nilsson
Hej myrtille, jag ser i din användarprofil att du bor i Luxemburg så Granngården borde vara uteslutet. Har inte IKEA underbevattningsmattor i sin växtavdelning? Eller har du ingen här i Sverige som kan köpa en matta på Granngården eller Willab och skicka dej i ett kuvert?

/Gunvor

Ps: en liten varning: ställ inte växthuset direkt i solen om du skall vara borta en hel vecka eftersom stor del av vattnet då kommer att dunsta bort. Ds.
myrtille
Jo, det stämmer, och det är mycket som inte finns i Luxemburg - bland annat Ikea (det närmsta ligger i Belgien). Jag tänkte inte på att leta underbevattningsmattor när jag var där. Däremot har jag varit på de trädgårdsbutiker som finns och frågat efter "tapis capillaire/Kapillarmatte" men ingen verkar förstå vad jag pratar om. Jag får nog göra som du säger och importera från Sverige... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon