Full version: Hur lyckas ni? :=)
smajlizz
Har sett fantastiska bilder på skörder av grönsaker och annat här på Odla. rolleyes.gif
Min fråga till er är hur lyckas ni? blink.gif
Jag är verkligen imponerad! Lyckas själv aldrig så bra. Vad jag än odlar så kommer det skadedjur, löss på paprikorna, larver som käkar hål i rädisorna, sniglar i salladen.. och när jag en gång slapp sniglarna så fick en gäng småfåglar smak för lite sallad till maten! Ja jag kan fortsätta hur länge som helst..
Det är inte bara grönsakerna som blir attackerade utan även många andra växter. sad.gif
Jag tycker att jag sköter om mina växter väl men nåt måste det väl vara för det blir ju inte så bra. Kanske jorden, läget? Tror att jag har rätt så sur jord, och på platsen där jag odlar är det mycket skugga pga ett träd som står bredvid. Detta resulterar i att jorden ofta är fuktig, kanske får skadedjuren att trivas bättre eller?
Vad gör man? Vilka är hemligheterna?

Har funderat på att bygga en pallkrage och lägga nåt i botten samt ha fiberduk eller nåt ovanpå för att skydda så att inte några skadedjur kan komma in och förstöra mina grönsaker. Då kan jag ju lägga ny jord i också, också blir ju dräneringen bättre.

Tror ni det skulle fungera? Eller har ni några andra tips på vad jag kan göra?
Eva 33c
CITAT
Har sett fantastiska bilder på skörder av grönsaker och annat här på Odla

Bilder säger inte hela sanningen! laugh.gif
Vem tar kort på sina misslyckanden? Sedan jag började fotografera min trädgård blev den genast mycket vackrare. rolleyes.gif

För mig är det så att varje år medför sina framgångar och misslyckanden. Man lär efterhand.
I ditt fall tror jag du är på rätt spår när du misstänker det skuggande trädet. Om vi nu pratar grönsaksodling så vill de flesta ha sol. I skuggigt läge mår de sämre och blir mer mottagliga för olika "krämpor".
Att odla i pallkrage tror jag vore en bra ide. Jag har inte provat själv, men det finns mycket erfarenhet om detta på forumets avdelning för pallkragar. Med en pallkrage kan du ju välja vilket läge på tomten du vill och så tror jag den begränsade ytan är bra, det blir liksom lättare att överblicka sin odling. Själv la jag igen två tredjedelar av mitt köksland för ett par år sedan eftersom jag tenderade att missköta allt lite grann eftersom jag inte hann med. Det var bra för mig. Nu får jag fina grönsaker på den del jag verkligen odlar, jag hinner både rensa och vattna och gödsla som jag bör.
Ingrid på Västkusten
Sol, upphöjda bäddar, regelbunden vattning ( man kan faktiskt köra med bevattningslist och tajmer) och MASSOR med gödsel i form av Häst/ko & hönsgödsel.

Sedan är det alltid så att nått blir bra mycket blir halvbra en del blir rent ut sagt för taskigt!

Och vissa saker skall helt enkelt sås på andra tider t ex asiatiska gräönsaker är gudomligt goda å bra sådda mitt i sommaren.

Hälsar Ingrid som också misslyckas med jämna mellanrum ( behöver jag ens nämna orden tagetes och dill?)
smajlizz
Tack för era svar! smile.gif
Ska nog fråga på pallkrageavdelningen också om nån kan ge mig lite tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon