Full version: Änglatrumpeter
rosa03
....med mina änglatrumpeter på våren.

Köpte 3 st, i våras, växte som bara den, klippte inte ned dom till hösten utan jag ställde ut dom i min trappuppgång..

NU har det plötsligt börja växa blad på dom..så nu är frågan/frågorna..
Kan jag klippa ned den eller ska jag vänta till hösten med det.

Har aldrig haft änglatrumperer förut. DE har iaf överlevt att vara i trappuppgången..utan vatten på hela vintern.

sad.gif Tack på förhand
Ann-Marie
Irene_L
Du kan klippa bort grenar som torkat in och dött, alla bleka vinterskott och klena grenar. Men tänk på att inte klippa under där plantan har delat sig i ett Y. Gör du det dröjer det längre innan den blommar, eftersom den blommar efter att stammen delat sig i Y.
Det du klipper bort sätter du i vatten så blir det nya små plantor. wub.gif
mvh
Irene
MariaS
Glöm inte att plantera om din gamla planta. Nu när den kommer igång efter vintervilan vill den ha massor av näring och gärna ljummet vatten. Själv använder jag Hasselfors U-jord, som fungerar väldigt länge utan extra gödselbevattning.

MariaS
susa
Hej!

har också några Änglatrumpeter som jag ska väcka.

En av dem fick jag ta över i höstas, den är ca 1,10 hög och har ett "sidoskott" som har fått växa ut, alltså från jordnivå. Kan jag kapa det och tror ni att det går att platera som stickling i så fall, att det kan bilda rötter? Skottet är kraftigt, nästan lika kraftigt som stammen dvs ca 3 cm i diameter.

Susan
Lady Hamilton
Visst kan du kapa skottet och rota det smile.gif Sätt det i vatten men ta bort om det är många blad (torkar lätt ut om det är mycket blad massa)
susa
Hur mycket rötter ska det bli innan jag planterar? Och ska jag plantera i vanlig jord?

Susa
Lady Hamilton
Några centimeters längd räcker. Och det går bra att plantera sticklingarna i vanlig jord.
Gillan
Ni behöver inte sätta sticklingarna i vatten
om ni inte vill. Jag brukar plantera dem direkt
i ny kruka, i vanlig blomjord. Man får ju vara
noga med vattningen förstårs.

/Gillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon