jessica zon6
Nu ger jag snart upp.
Nu har det gått 4 veckor och det har inte hänt någonting i vissa krukor, fast dom har haft en kylperiod på 6 veckor.
Är det läge för ny kyla eller ska jag uthärda lite till?
Några av sorterna är;
Macleaya
molinia careuleum
saxifraga granulata och urbium
clematis recta
barbarea variegata....

Och sen var det ju andra sorter som är sega och inte vill,
Moluccella som jag har sått ljust, kanske de skulle blötläggas?
lobelia cardinals , gold nugget från jelitto, som endast en liten har grott av xxxantal frön, nu är en sålåda placerad i kylskåpet för jag ledsnade på att vänta.

Tips önskas av otålig
/jessica wacko.gif
Gåsis
Clematis recta vill väl ha varm kall varm period, åtminstone stog det så på min fröpåse. Jag har också några såna där envisingar, vad trött man blir huh.gif

/Åsa
BjursBerit
Barbarea variegata sår jag varmt , dom är ljusgroende.
jessica zon6
Jaha, då är det väl bara att betrakta barbarea som förlorad då intet har grott på 4 veckor.
Kan fröna ha skadats då jag hade dom ute under snön?
kerstin z5-6
nej , men de har varit djupfrysta hela tiden kanske -aldrig haft o-+4 grader
Det kanske var kalllare än så under snön hos dej, då sker inget alls -ingen kallstratifiering i alla fall -ut med dem en period till
så gror de i maj smile.gif
jessica zon6
Jag har ju min lilla potatiskällare på 3 + kan det funka kanske?

så det bästa är att förvara bara de som behöver - tex aconitum trollius m.m. ute och övriga i kylskåp eller annat utrymme med någon +?
Helen i Piteå Zon 5
Jag har haft alla mina perennafrön under huset i vinter och där har tempen pendlat mellan +0,7-+5,0. Aconitum vulpari har grott, så tydligen har kylan räckt även för den, men det var mer en test, för jag brukar sätta ut mina Stormhattar under snön i vanliga fall. Så din potatiskällare låter som en perfekt plats för perennasådd rolleyes.gif /Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon