Köpte ett blåregn sent i somras som jag har förvarat i kruka på den inglasade balkongen. Den har aldrig varit beskuren och jag läser att man ska beskära den hårt och mycket under sommaren och eventuellt putsa nu under våren. Men den har ju aldrig varit beskuren, hur ska jag göra, låta bli och hoppas på blomning eller börja skära nu och fortsätta under sommaren?
Lady Hamilton
14-03-2006, 20:31
Jag är absolut ingen expert men jag har själv ett Blåregn som jag har haft förvarat i en kruka. Och det glömde även jag att beskära eller rättare sagt jag visste inte om att man borde göra det. Så det lät jag växa och beskar sommaren efter. Men jag fick det inte att blomma. Så i höstas lämnade jag kvar mitt blåregn i rabatten över vintern. Får se sedan i vår om det har överlevt
Eva i Skåne
14-03-2006, 21:33
Jag har hört nåt om att blåregn inte blommar förrän efter sju år

så du kan kanske inte hoppas på blommor i år heller Hamilton
Jag är lite sugen själv, men sju år....
sju år, tror du har läst en missuppfattning någonstans. Blomnigen brukar utebli om man inte beskurit.
Tror jag struntar i att skära den nu och väntar till sommaren.
Lady Hamilton
14-03-2006, 21:43

Nä Eva, att det skulle ta 7år det tror jag inte stämmer..................
Däremot kan min blomning utebli pga att jag bor "i fel zon"
kerstin z5-6
14-03-2006, 22:04
Blommning kan ske efter ett år ... och beskärning är väl något man gör för att forma ..
har det 2-3 tillräckligt långa och ganska förgrenade skott finns väl ingen anledning att beskära redan år ett ???
Almdalen
14-03-2006, 22:50
Man kan beskära den på samma sätt som vinrankor, dock en annan tid på året. På vårvintern kan man korta in rankan till 3-4 knoppar. På sommaren växer det sedan ut nya skott från dessa knoppar, de kortas (pinceras) över 2-3 knoppar. Det kommer sedan nya skott hela sommaren, så man kan upprepa detta fram till hösten och har då massor med nya skott, som kortas in på vårvintern igen till 3-4 knoppar etc etc...
återanvänder denna tråd. När jag tittar på min planta ser det ut som om den är ympad, brukar man göra så med blåregn?
Almdalen
18-03-2006, 10:24
CITAT (Carex @ 17-03-2006, 17:52)
återanvänder denna tråd. När jag tittar på min planta ser det ut som om den är ympad, brukar man göra så med blåregn?

Jag har läst att ympade Blåregn blommar tidigare, så det är nog vanligt, där stod också att frösådda blåregn kan ta upp till 20 år innan de blommar
(Klätterväxter av Richard Ross)
/Ingegerd
kristerh
19-03-2006, 14:54
de flesta blåregn som säljs i plantskolor är ympade.
krister
tack, det förklarar saken:)
Almdalens påstående:
"Man kan beskära den på samma sätt som vinrankor, dock en annan tid på året. På vårvintern kan man korta in rankan till 3-4 knoppar. På sommaren växer det sedan ut nya skott från dessa knoppar, de kortas (pinceras) över 2-3 knoppar. Det kommer sedan nya skott hela sommaren, så man kan upprepa detta fram till hösten och har då massor med nya skott, som kortas in på vårvintern igen till 3-4 knoppar etc etc..."
Jag håller helt med Almdalen i denna fråga, men skulle dock vilja ändra
kan beskära till SKALL BESKÄRA
Ju mer man beskär desto bättre blommar de!
Hälsningar
CATO
SWE_Monstro
08-05-2008, 12:35
Vad ska man tänka på när man planterar en blåregn?
har skånsk lerjord, och tänkte slänga ner några spadar grus i gropen och röra ut med den vanliga jorden... ser att min är ympad också... Ska jag plantera på samma djup som den står i krukan? eller djupare som med clematis?
Blåregnet består idag av en tvådelad stam som är ca 2m hög, förgreningen sitter på kanske 1m höjd... ska man beskära vid planteringen eller vänta tills den etablerat sig!?
Alexander-VG-zon3
08-05-2008, 21:36
beskär den nästa år ,, man beskär blåregn så här
första år - låt den växa
andra år - pincerar du den under sommaren dvs klipper in alla gröna skott till 2-4bladpar , och det börjar du med när den har så pass långa gröna skott som är mer än 4bladpar . du sluter med detta i slutet av juli .
tredje år - låter du den växa
fjäder år - gör du samma som du gjorde det andra året
femte år - gör du som du gjorde tredje år ,, och så håller du på sådär .
att pincera den gör att blåregnet tvingar fram knoppar . sedan utan beskärning vartannat år gör ju att den också blir stor .
DragonLady
09-05-2008, 00:51
Jaha... skulle man klippa den också..
Hur klipper man den om det är 2-3meterslånga lianer då

klippa ner dem till 1meter då eller?
SWE_Monstro
09-05-2008, 05:44
perfekt.. tackar
och hur djupt ska den planteras?
malin72
09-05-2008, 06:48
CITAT (DragonLady @ 09-05-2008, 01:51)

Jaha... skulle man klippa den också..
Hur klipper man den om det är 2-3meterslånga lianer då

klippa ner dem till 1meter då eller?
"lianerna" det är dom som tänker bli själva stammarna som tex slingrar vidare mot väggar eller liknande, för att dom ska få bli ett träd med tjocka grenar så sparar man dom utstickarna man vill ha...tex om man vill spara 3 st då visar du vägen genom aatt tex binda upp dom som ska sparas och få veda till sig.....resten kapar du om du vill
det är alltså dom små sidoskotten som man annars frisserar för att tvinga till blomm!
Tja buden är många om hur man får blåregn att blomma.
Jag har själv 2 st, varav ett blommar och har gjort 2006 och 2007 och den har stora knoppar nu igen såg jag. De planterades samtidigt med 6 m mellanrum (alltså samma betingelser) aug 2003. Båda fick vanlig planteringsjord i planteringsgropen. Vi har mycket sand i jorden åtminstone här på Backarna i Sjöbo.
Jag har inte beskurit dem en enda gång, mer än att jag putsar bort vissna grenar eftersom.
Förklara det den som kan, varför den ena blommar men inte den andre.
malin72
09-05-2008, 08:01
ja min blommar varje år med trots att den inte blivit klippt..men det jag vet är att dom långa rankorna som åker iväg är dom som ska slingra iväg
så vill man ha det slingrande iväg och få böljande blå svall hängande ner då spar man dom man vill
Alexander-VG-zon3
09-05-2008, 20:13
därför jag skrev att man ska låta den växa vartannat år ,, dvs man får den står och blomrik och får dessa långa klasar som hänger.
jag försöker skapa mitt som ett miniatyr träd . och tycker att jag har lyckas då den nu står på egen stam jutan att luta sig mot något .
att din ena inte blommar kn vara att den är i sämre skik .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.