Rosie05
I ett tillstånd av plötsligt habegär köpte jag liljelökar på Plantagen häromdagen och personalen där sa att jag skulle förkultivera dem. Ok det kan jag väl men hur då? Jag har lysrörsbelysning och allt det där så det är inget problem men jag vet inte alls hur jag ska göra med dem. Hoppas någon här kan hjälpa mig.

Den lilja det handlar om är Grand Cru Liljer

Jag har också en par rosa tigerliljor som jag kanske kan förkultivera på kuppen? Jag vill veta allt som är värt att veta. Vad ska jag använda för jord osv?

Annars är jag ny på det här att så under lysrör och nu vet jag att hoppsan nästan alla fröer gror laugh.gif Vad göra med ca 50 hornrapunklar med en liten radhusträdgård? Ha ha! Aja det är av misstagen man lär sig... Har också över 100 penséer iofs 4 sorter men ändå laugh.gif
kerstin z5-6
Kruka i bra jord lätt fuktad, lökens topp ska vara i jordytan -titta bara på vattenkannan -vatta inte- förrän grönt skjuter.. om extremtorrt en LITEN skvätt ...ljust o svalt -avhärda plantera ut smile.gif
Rosie05
Tack Kerstin!!
Du verkar vara klippan här!!!

Det enda jag funderar över är om jag verkligen kan strunta i det där att löken ska sitta 15 cm ner som det står på förpackningen??? Iofs gör det mitt liv lite lättare för jag började tänka oj vad ska jag ta för stor kruka då och hur ska den få plats under lysrören med mina frösådder för lysrören sitter ju rätt långt ner nu...

Usch för mig som föll för lökar nu men den där snyggningen blir ju helt perfekt i den nya gula/aprikosa/bruna rabatt som jag gjorde förra året. Både gul och lite avbrott från det gula samtidigt ifall det blir för mycket gult! Det ska bli superspännande i år att se hur den rabatten verkligen blev förra året var den jättetråkig med en massa småplantor av akleja, fingerborgare i gula/vita/aprikosa toner m.m. Rabatten är inte stor men tanken är det laugh.gif
kerstin z5-6
jag struntar i att sätta dem 15 cm djupt i krukan -dels av utrymmesskäl dels ruttnar de lättare -när du planterar kan du se till att löken kommer under jord ordentligt -i stället
Helen i Piteå Zon 5
Jag gör också som Kerstin, driver upp lökarna grunt inne för att plantera på rätt djup i rabatten under sommaren. /Helen
Har jag inte sagt det förr så...Välkommen hit! rolleyes.gif
Rosie05
Tack Kerstin och Helen!

I morgon åker de i jord och skönt att jag inte behöver jättekrukor åt dem.

Tack Helen!

Idag blev alla citronbasilikor, honrapunklar, äppelsolbrudar och resten av alla splish splash nävor omskolats. Av rapunklarna blev det tussar med obestämt antal... ´

I morgon åker det också upp en våning till med lysrör för marssådderna är inte klara än och sedan kommer april.... ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon