Full version: Citronmeliss.
Angeleyetears
Hej,

Jag undrar om det är svårt att odla Citronmeliss?
Jag har gjort iordning mitt drivhus och det växter jätte bra där inne.
Det ända som inte växer är i krukan där citronmelissen jag planterats. Varför? De får massor med "sol" -ljus. Vad gör jag ör fel? Ska jag ploppa ner mer frön i krukan?
nettan zon4-5
Det tog lååång tid innan mina kom upp. rolleyes.gif
Gurkan
Det absolut enklaste sättet att föröka citronmeliss är med sticklingar som sätts direkt i jord, då har du en rejäl buske på ett par månader.

Jag har inte provat från frön ... kanske borde göra det eftersom jag ändå har frön hemma.
Piccante
Att sticklingföröka citronmeliss är jättelätt. När jag var liten så hade mina föräldrar glömt att flytta en tuss med citronmeliss som fanns i kanten av grönsaklandet, när en bekant skulle komma med traktor och jordfräs på våren för att fräsa jorden och utvidga landet. Den sommaren hade vi citronmeliss praktiskt taget över allt i grönsakslandet!
Angeleyetears
Jag kör itne med sticklingar, visste inte att man kunde göra så.
Jag har en kruka i köket med citronmeliss.
Är det bara att ta ifån den?
Gurkan
Ja, det är bara att klippa små kvistar och sätta i fuktig jord så kommer dom att ta sig och börja växa inom nån vecka. Täck det hela med en plastpåse och hålla lagom fuktigt. Sen kan du klippa ner den en eller två gånger (klipp ovanför ett bladpar) så grenar den ut sig och blir en liten buske ganska snabbt. Ta en 4-5 sticklingar per kruka så blir det snabbt en liten buske av det.
arnek
Bara tre (3) av mina citronmeliss frön blev något förra året, de hade jag sått i en äggkartong och det tog lång tid, faktiskt hade äggkartongen börjat mögla (otrevligt jag vet men citronmelissen gillade det). I gengäld växte de på och blev ordentligt stora. /A
Rhodoskillen
Citronmeliss kallas för ogräs i många delar av grekland pga att dom sprider sig så fort, likaså mynta å liknande.

Båda är väldigt lättodlade. Har inte testat att så citronmeliss inomhus utan har bara sått direkt på plats utomhus, mamma använder drivhus för att få fram sånt som hon vill få fart på tidigare, annars är det mest sticklingar som gäller.

Om grannen har något som inte du har, å du något som dom ej har så är det ju perfekt att byta när man börjar dela på sina plantor under försommaren. smile.gif

Mvh/Danne.
Pirum
Tänkte just säga att citronmeliss växer som "ogräs" ja. Har terrorplanterat den lite varstans i päronens trädgård, på vissa ställen växer den som en buske, på andra ställen knappt alls. Har inte lyckats röna ut exakt var den växer bra egentligen. Men tror den inte gillar konkurrens av andra växter när den är för liten.

Sätt sticklingar lite varstans, så får de själva känna var de vill ta sig. smile.gif
anilin
Hej,och sen frösår sig citronmeliss lätt så du kommer att ha många så småningom rolleyes.gif
Hälsningar anilin
LottaK
Jag köpte citronmeliss i matvaruaffären och grävde ner den i landet. Den tog sig direkt och blir bara större och större. Ja får klippa klippa ner den redigt flera gånger varje sommar. Nu måste jag definitivt flytta den så den inte tar över hela landet.
ingrid fuxwall
Här är citronmelissen som ogräs och från början var det bara några frön jag köpte i mataffären men jag undrar om jag sådde så tidigt som du gjort?

Försök en gång till om du har fler frön.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon