Full version: Kompost
Angeleyetears
Hej,

Jag bor i en lägenhet med uteplats på nedreplan.
Jag skulle gärna vilja börja med en kompost, men jag är rädd vad grannarna ska säga. Hemma hos mina föräldrar har en kompost, men den står lång ifrån huset. Kommer det lukta mycket när förmultningen startar? Ska man lägga i gamla grönsaker och frukter i komposten i "stan" eller bara ogräs? Kommer det kanske smala på sig ex råttor eller möss?

//Angel.
KURT
En isolerad varmkompost luktar inte om den sköts på rätt sätt, och gnagare kan inte ta sig in i dem, så det skall inte vara något problem. Endel har ju t o m varmkompost inomhus. I en varmkompost kan man både lägga matrester och trädgårdsavfall.
Gurkan
Det är inte när förmultningen startar som det luktar, lukten kommer av att förmultningen INTE startar, att det ruttnar istället.

Se till att behållaren är isolerad och skadedjurssäker som KURT säger och se till att tillföra lagom mängd strö (spån eller torv t.ex.) för att det inte ska bli för blött och för att näringen från matrester m.m. skall kunna tas upp. Då borde det inte vara några problem. Jag har t.o.m. haft en maskkompost inne i köket och det luktade ingenting.
Susanne i Linköping
Placera gärna komposten så att nyfikna grannar kan komma åt att lukta på den. För ett par år sedan bodde jag precis som du i en lägenhet med uteplats och hade en liten kompostlåda i ett hörn.

En dag kändes det en hemsk stank. Värre blev det för varje dag. Lyckligtvis hade jag grannar som vågade prata med folk istället för att bara prata skit om andra med varann, så när en granne klagade på mig för att komposten luktade illa kunde jag direkt tala om att den där lukten, den kom nog från ett dött djur i någon rabatt någonstans (senare spårade jag lukten till en skräphög under en grannes balkong, jag gissar på en död katt eller igelkott).

Kommer grannarna åt att lukta i komposten kan de själva direkt känna att det inte är kompostens fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon