Latmask
Nu när vårsolen förhoppningsvis snart tittar fram och snön börjar smälta, ska man rensa bort gamla blad och växter i rabatterna så att solen kommer åt ordentligt åt de nya plantorna som är på väg upp eller kan de gamla plantorna fungera som gödsel eller nåt? Vad bör man göra? Jag har främst prydnsadsväxter, men även lite klätterväxter och jordgubbsplantor.
Kajsa
Bor i samma zon 3-4, nej det är på tok för tidigt ta bort något i rabatterna, det kan skydda växterna tills den riktiga våren kommer. Våren blir sen, det kanske räcker och städa i rabatterna i maj, då kan du slänga på lite gödsel så blir det fart på allt.
Latmask
Nej nu har vi 1 dm snö på marken så nu ska jag nog inte rensa. wub.gif Men man bör alltså göra det senare i maj, då ska jag göra det! Min oro är att de nya plantorna kvävs under allt som ligger på, men det är ingen fara i början då utan man tar det lite senare. Tack för svar!
Kajsa
Ingen risk att dom kvävs. Men vem är inte otålig, vi har mängder av snö i Västerås, har inte sett det minsta lilla vårtecken för snön är så djup,
men jag tröstar mig med att alla rosorna har haft ett bra skydd i år.
Och tids nog måste väl våren komma biggrin.gif
Latmask
Jo, visst är det så. Fast visst börjar man bli lite tveksam... wacko.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon