Full version: Atlasblomma
AnitaO
Jag har planterat Atlasblomma.
Pratade med en granne som brukar hålla på med sånt (själv har jag nyss börjat), och hon tyckte att jag skulle plantera ihop dom 2 & 2 i en större kruka.

Sen när dom hade växt lite till så skulle jag dela på dom igen.
Detta för att dom skulle bli kraftigare i sitt växtsätt.

Hur gör ni?
Helen i Piteå Zon 5
Det är så länge sedan jag sådde Atlatsblomman så jag minns inte riktigt säkert. Men jag skulle nog planterat ihop 2-3st och inte skulle jag dela plantorna senare heller, gillar stora kraftiga sommarväxter. Men kanske någon mer kan hjälpa till med den här frågan rolleyes.gif /Helen
åsgård
Köpte förra året Mr Fothergill´s Godetia (Atlasblomma) som frö. Drev upp dom en och en i växthuset innan utplantering.

Ingen tvekan utan att man skall plantera ihop många för att få massverkan.
En av krukorna var ca 60x30 och där satte vi ner ungefär 10 plantor.
Några nöp jag för att få dom buskigare
MVH
Kenneth
AnitaO
Tack för svaren smile.gif
Jag har köpt Rembrandt.
kerstin z5-6
hon tyckte att jag skulle plantera ihop dom 2 & 2 i en större kruka.

Sen när dom hade växt lite till så skulle jag dela på dom igen.
Detta för att dom skulle bli kraftigare i sitt växtsätt.

har jag fattat fel ... du pratar omskolning här ???? DDå är det absolut ingen fördel att ha dem 2 o 2 i småbyttorna .. i stora krukor -10 o 10 när de väl kommit ut smile.gif
Eva i Skåne
Nej, att dela dem när rötterna börjat sno ihopa sig blir inte bra, men de kan gott växa ihopa ute. En och en blir plantorna lite taniga i rabatterna.
bikiv
Och jag hade tänkt att direktså mina unsure.gif

Hinner dom inte blomma då, eller?
kerstin z5-6
jag har direkt sått här i 5 och det har gått bra ...omkr 15 maj
Eva St
När jag har försått dem har jag skolat om dem i tussar och de har blivit kraftiga och fina när de kommit ut
Eva St
bredano
När har ni försått dem då? Och vid vilken tidpunkt planterade ni ut dem ungefär?
vanjalarsa
Jag direktsår alltid atlasblomma. Om man låter den vara sedan så självsår den sig ibland.
Trodde inte heller att den tycker om att bli flyttad på som den ju blir om man förgror den.?!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Dilara
2 o 2 är för glest. Vill man ha frodigare resultat så tycker jag att man ska ta o plantera i större tussar/grupper som 10 - 20 st.
Elendil
Jag direktsår Atlasblomma, blev jättefint i landet förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon