Full version: Atlasblomma
AnitaO
Jag har planterat Atlasblomma.
Pratade med en granne som brukar hlla p med snt (sjlv har jag nyss brjat), och hon tyckte att jag skulle plantera ihop dom 2 & 2 i en strre kruka.

Sen nr dom hade vxt lite till s skulle jag dela p dom igen.
Detta fr att dom skulle bli kraftigare i sitt vxtstt.

Hur gr ni?
Helen i Pite Zon 5
Det r s lnge sedan jag sdde Atlatsblomman s jag minns inte riktigt skert. Men jag skulle nog planterat ihop 2-3st och inte skulle jag dela plantorna senare heller, gillar stora kraftiga sommarvxter. Men kanske ngon mer kan hjlpa till med den hr frgan rolleyes.gif /Helen
sgrd
Kpte frra ret Mr Fothergills Godetia (Atlasblomma) som fr. Drev upp dom en och en i vxthuset innan utplantering.

Ingen tvekan utan att man skall plantera ihop mnga fr att f massverkan.
En av krukorna var ca 60x30 och dr satte vi ner ungefr 10 plantor.
Ngra np jag fr att f dom buskigare
MVH
Kenneth
AnitaO
Tack fr svaren smile.gif
Jag har kpt Rembrandt.
kerstin z5-6
hon tyckte att jag skulle plantera ihop dom 2 & 2 i en strre kruka.

Sen nr dom hade vxt lite till s skulle jag dela p dom igen.
Detta fr att dom skulle bli kraftigare i sitt vxtstt.

har jag fattat fel ... du pratar omskolning hr ???? DD r det absolut ingen frdel att ha dem 2 o 2 i smbyttorna .. i stora krukor -10 o 10 nr de vl kommit ut smile.gif
Eva i Skne
Nej, att dela dem nr rtterna brjat sno ihopa sig blir inte bra, men de kan gott vxa ihopa ute. En och en blir plantorna lite taniga i rabatterna.
bikiv
Och jag hade tnkt att direkts mina unsure.gif

Hinner dom inte blomma d, eller?
kerstin z5-6
jag har direkt stt hr i 5 och det har gtt bra ...omkr 15 maj
Eva St
Nr jag har frstt dem har jag skolat om dem i tussar och de har blivit kraftiga och fina nr de kommit ut
Eva St
bredano
Nr har ni frstt dem d? Och vid vilken tidpunkt planterade ni ut dem ungefr?
vanjalarsa
Jag direktsr alltid atlasblomma. Om man lter den vara sedan s sjlvsr den sig ibland.
Trodde inte heller att den tycker om att bli flyttad p som den ju blir om man frgror den.?!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Dilara
2 o 2 r fr glest. Vill man ha frodigare resultat s tycker jag att man ska ta o plantera i strre tussar/grupper som 10 - 20 st.
Elendil
Jag direktsr Atlasblomma, blev jttefint i landet frra ret.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon