helle555
jo jag har använt torvbriketter iår och nu så har det kommit upp en del sådd, hur mycket rötter ska synas innan man sätter i en större kruka nu är det några strånn som sticker ut, ska man vänta tills det är ibotten av briketten? sen så undrar jag vilken jord jag ska välja, mager såjord igen eller bra balkongjord? jag kommer attt plantera om dom i små gröna vanliga plast krukor nu, sen igen ut när frosten är över. ja det var allt från mig. tacksam för lite hjälp rolleyes.gif
Cacki
Vad är det du har sått i briketterna?
Själv brukar jag använda det till tomater ibland, och visserligen står det att man skall vänta med omskolning tills rötterna syns, men så länge väntar inte jag. Jag brukar göra det när plantorna är hanterbara, och då tar jag även bort väven som är runt om. Jag tycker att plantorna sätter fart att växa mycket bättre sedan man gjort det. Plantera om i balkongjord. Såjorden har nästan ingen näring och nu behöver plantorna mat.
Cacki smile.gif
noora
Jag pluppar ner briketten i jord nån gång efter att de första karaktärsbladen visar sig, eller om rötterna börjar söka sig ut ur briketterna och in i briketterna bredvid. Då behöver man inte ta bort nätet.

Har man sått flera fröer i varje brikett och vill dela på briketten ska man nog göra det innan rötterna börjat växa ut för mycket, eftersom man lätt har sönder de utvuxna rötterna när man tar bort nätet (vilket nästan är nödvändigt om man vill dela på briketten). Bäst är nog att inte försöka dela på briketterna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon