Full version: Oidentifierad frukt..
Veganvarg
Jag köpte häromdagen en exotisk frukt på Ica.
Den har samma form som en honungsmelon ungefär, men är mycket mindre. (stor som 1½ äpple...)
Den är orange, med köttiga taggar över hela sig.

Inuti såg den ut ganska mycket som en passionsfrukt, men med avlånga platta frön. Köttet var gul-grönt, vattnigt och smakade diskvatten... wink.gif

Någon som vet vad det kan vara?
Hörde namnet, och det började på Q, men jag minns det inte... unsure.gif

Mvh
/Ylva
Eva 33c
Jag gissar på Kiwano
morellen
Gror rätt fort och snällt om du sätter kärnorna... men plantorna får sträva blad och är rätt stickiga att hadskas med (jag gav bort mina till grannen biggrin.gif )
Veganvarg
JAA!
En Kiwano är det! smile.gif

Har satt kärnor för några dagar sen, och väntar med spänning!
Det är alltid så underbart att få "smått"! wub.gif
Eva 33c
Jag sådde Kiwano för många år sedan och hade i mitt kallväxthus på sommaren. Det såg oerhört proffsigt ut eftersom den nästan på egen hand fyllde hela växthuset med sina rankor laugh.gif
fast smaken på frukten var väl sisådär, lite svåräten med alla frön. Då hade jag aldrig sett den i någon affär men nu finns det ju för det mesta. Men kula att odla var den, kanske ska göra ett nytt försök, hm rolleyes.gif
MariaÖrebro
CITAT (Eva 33c @ 16-03-2006, 10:58)
Jag sådde Kiwano för många år sedan och hade i mitt kallväxthus på sommaren. Det såg oerhört proffsigt ut eftersom den nästan på egen hand fyllde hela växthuset med sina rankor laugh.gif
fast smaken på frukten var väl sisådär, lite svåräten med alla frön. Då hade jag aldrig sett den i någon affär men nu finns det ju för det mesta. Men kula att odla var den, kanske ska göra ett nytt försök, hm rolleyes.gif

Hur lång tid tog det innan den bar frukt? Har satt en liten rackare som är ca 80 cm hög nu. Är det en växt som lever länge, eller ger den sig efter ett par år?
Eva 33c
Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns . Men jag fick ju frukter samma säsong som hann " rodna" lite också. Gissar att jag sådde den i april kanske och fick frukter i augusti. Det är en ettårig växt ,enligt uppgift i alla fall, mina stod ju i markbädd i växthuset och jag hade ingen tanke på att försöka spara de över vintern utan odlade den precis som gurkor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon