ewa zon 3
Tar fröerna skada av att det bildas alger (el vad det nu är) på ytan av sådden? sad.gif Det här gäller några krukor där jag har sått pyttefrön med ett lätt täcke av mycket fin vermiculite. Det har sått ljust och det tillsamman med för mycket vatten så har det här gröna kommit. Gäller bla en Verbascumsådd 25/2. Har läst på forumet att inom en vecka bör de gro så nu kanske jag behöver så om. Groningsrekommendationer varmt 18-20 C

/Ewa
ewa zon 3
Läste om några droppar Atamon i vattnet mot mögel i ett annat inlägg. Kan det hjälpa mot algerna?unsure.gif

/Ewa
Gurkan
Tror inte algerna gör nån skada. Dom är nog bara ett tecken på att det varit lite väl fuktigt. Min perlite är ganska grön i en del krukor men jag har svårt att tro att det gröna är mer än ett "skönhetsfel".
kerstin z5-6
Små och väldigt känsliga groddar kan ta skada , men inte kungsljus -verkar vara nåt skumt medfröna eftersom de inte grott än -men lite alger gör inget på så rejäla saker som kungsljus
ewa zon 3
Tack för svar smile.gif Jag får väl så resten av påsen och se om jag lyckas bättre. Tror jag avstår från den finkorninga vermiculiten den här gången. För jag har inget problem med alger i övriga sådder, bara där jag använt den sad.gif

/Ewa
Lady Hamilton
CITAT (ewa zon 3 @ 15-03-2006, 21:09)
......Tror jag avstår från den finkorninga vermiculiten den här gången.........

DÄR kan du ha problemet sad.gif Jag har upplevt STOR skillnad på "finkornig" och "större kornig" vermeculite. Sorten med större korn fungerar mycket bättre tycker jag. Jag ställde en fråga för några veckor sedan om någon annan upptäckt någon skillnad.........Men jag fick inget svar.
ewa zon 3
Ja men då är vi två som märkt skillnad. Jag trodde jag gjorde rätt som täckte pyttefrön och ljusgroende frön med den finkorniga vermeculiten. Men den liksom kompaktar till sig och då kommer algerna. Har i alla fall lärt mig något. Inge mer småfnas tongue.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon