Full version: Citrusträd - köpt
stumpan
Jag har nyligen köpt ett citrusträd modell Kalamondin.
Hur brukar ni sköta dem? Har läst en hel del om den och bl.a läst på tradgardsmastaren.com att den vill bli genomvattnad helt och nästintill torka upp innan nästa vattning.
Tycker det är svårt att känna på jorden (så lerig/hård o torkar snabbt på ytan) när det är dags för nästa vattning. Så hur vet man hur ofta man skall vattna den? Och hur mycket varje gång?
Våran är rätt stor, ska försöka lägga in en bild på den i mitt album nu på en gång som om jag lyckas får ni gärna titta där! smile.gif

Tacksam för svar av fler kalamondin älskare!

//Anna
Lady Hamilton
CITAT (stumpan @ 15-03-2006, 19:21)
...Tycker det är svårt att känna på jorden (så lerig/hård o torkar snabbt på ytan) när det är dags  för nästa vattning. Så hur vet man hur ofta man skall vattna den?......

Hej och Välkommen hit! smile.gif
Jag använder mig av en "fuktmätare"

Jag har köpt en liknande på en handelsträdgård och tycker att den är väldigt bra när man har STORA djupa krukor och speciellt när man har "hård o kompakt" jord.
Titta gärna på mina citrusar som jag har i mitt album smile.gif
stumpan
Hej! o tack! smile.gif Kanske man ska införskaffa en sån då. Verkar vara en bra uppfinning!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 15-03-2006, 19:32)
CITAT (stumpan @ 15-03-2006, 19:21)
...Tycker det är svårt att känna på jorden (så lerig/hård o torkar snabbt på ytan) när det är dags  för nästa vattning. Så hur vet man hur ofta man skall vattna den?......

Hej och Välkommen hit! smile.gif
Jag använder mig av en "fuktmätare"

Jag har köpt en liknande på en handelsträdgård och tycker att den är väldigt bra när man har STORA djupa krukor och speciellt när man har "hård o kompakt" jord.
Titta gärna på mina citrusar som jag har i mitt album smile.gif

tack för tipset wub.gif wub.gif
ska köp+a en sån för det är verkligen svårt att veta när att vattna i stora å djupa krukor
stumpan
vart får man tag i en fuktmätare tro??
Alexander-VG-zon3
prova i handelsträdgårdar å blommster butiker å maxi å varuhus prova dig framm wub.gif wub.gif
stumpan
ibland kan det vara skönt att slippa åka runt å kika på massa olika ställen.. hittade just stället som bilden här ovan kommer ifrån! men tack ändå!
lissa
Jag har min Kalamondin i en kruka som har vattenreserv..vet inte vad dom krukorna kallas. Den är faktiskt inte så stor och ovanpå har jag lagt stenar för att den inte ska torka på ytan så fort.
Just nu har den 2 småfrukter och 3 början till blomknoppar. Det sägs att det är rätt unikt för just den växten det där med att den blommar och har alla olika stadier av frukter samtidigt...har aldrig haft någon citrus förr, så jag vet inte om det är sant.
Jag äter frukten som är bra sur, och sen petar jag ner kärnorna i en liten kruka, och jag har märkt att dom faktiskt har stor grobarhet, bara några få har inte grott. Längtar till att känna blomdoften igen..den är underbar tycker jag. Lycka till med den..
Alexander-VG-zon3
är ddet självvattndekruka du menar wub.gif wub.gif
för dom har väl en vatten magasin där nere som väten växer ner i
lissa
JaFlaxss, det var det jag menade, självvattnade kruka smile.gif smile.gif
Linda_A
Detta blir väldigt OT men jag kan inte låta bli.

Lissa: Jag tyckte verkligen att det stod att du åt jord och den var bra sur så du spottade ut den. laugh.gif laugh.gif wub.gif
MariaS
.
lissa
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Linda..Ibland kan man verkligen läsa så att det blir konstigt biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon