Anki V
Trallala, jag har fått frö från Kerstin i dag så nu i kväll har jag sått.

Jag fick också frön från Papaver Spicata wub.gif wub.gif Som jag sått några stycken av ikväll (bara några 100).

Kan man direktså den? Jag har tidigare lyckat så "Jättevallmo" och det börjar bli trångt nu! Men går det inte med direktsådd så "gör "jag plats laugh.gif

Blir Limonium som Jelittos så...... jösses ohmy.gif va fint!

Ja blir dom bara 1/3 del så fina så är jag nöjd rolleyes.gif

Man kan verkligen säga att Kerstin sprider sin säd över Sverige. laugh.gif

Jag har tidigare fått frön av Bergvallmo och det gror som sjutton i den lådan. Nu ikväll när jag tittade så var det sju stycken som grott "ordentligt" och jag tror att det är minst 7-8 st till på gång.

Ostronört har hon också skänkt och den ser ut så här idag:

Maken till generös människa!!!!

Tusen kramar och tack från Anki
kerstin z5-6
wub.gif åja -roligt när nån blir så glad för lite frö smile.gif
Hoppas nu att limonium latifolium uppför sig snyggt

Papaver spicata smile.gif nja .. jag tror inte på direktsådd där -de är lite knepiga -så bonus kan man kalla det -/jag hoppas nåt är grobart /

De liknar meconopsis mer än papaver -har silverbladverk och aprikosa blommor som blommar i en tjock stängel uppifrån o ner , perenn

Minns jag rätt är de varmgroende -men tar ingen skada av att sås o ställas ute
ostronörten ser ju ut att sköta sig! , eller så är det de gröna tummarna hos dej .. smile.gif smile.gif smile.gif
Anki V
Då sår jag några hundra till i morgon laugh.gif laugh.gif

Och plats.....
Det ordnar sig... laugh.gif laugh.gif

/Anki
Anki V

Den här bilden hittade jag på Jelitto, visst är det den även om inte färgen är riktigt rätt?

PAPAVER pilosum ssp. spicatum
VI-VIII, Z8, 60 cm;
softly orange, large-flowering, up to 12 flowers per stem, the upper most flower opens first, grey hairy leaves

Såråd? Dom frön jag sått i kväll har jag satt på såbordet, 16-18 grader. Kräver dom något speciellt?

/Anki
Anki V
Opps, jag hittade själv

"Det rör sig här om utsäde av perenna växter som ofta gror mycket oregelbundet under lång tid. Här har också en tids lägre temperatur +5°C en gynnsam inverkan. Kassera inte sådden för tidigt - den måste få sin chans. Absolut jämn, god fuktighet är en förutsättning för en lyckad groning. Skydda sådden mot direkt solstrålning. Vi rekomenderar för Alstroemeria att hålla sådden ca. 3 veckor omkring +30°C, därefter 3 veckor +5 °C och sedan omkring +21°C. "

Stämmer det här?

Fröna finns nu i kylskåpet med sålådan i en plastpåse.

Spännande det här, att diskutera frösåd med sig själv menar jag laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Det blir nog bra sådär smile.gif Du hittade ju själv .. de är mer aprikos än gula och heter mycket riktigt pilosa i förnamn ...
men vart ska du rymmas själv ????
"kvinna hittades instängd med machete bland sina frösådder "
Anki V
Tja, köksbordet är 150x90, för att få plats med tallrik, bestick och glas behöver jag 45x45 ( tur att hjärtevännen inte bor här ständigt). Det blir plats för många plantor det. laugh.gif laugh.gif

Det får bli några lysrör över köksbordet till helgen laugh.gif laugh.gif

/Anki
ewa zon 3
Om du står och äter blir det lite plats till laugh.gif Om du nu hinner att äta för allt pyssel med frösådder tongue.gif
Den där Papavern PAPAVER pilosum ssp. spicatum är verkligen tjusig hoppas du lyckas med den

/Ewa
Anki V
Det är inte lite som en "stackars" nybörjare måste klara laugh.gif

Om jag lagar mat som jag kan äta med gaffel eller sked så kan jag skippa kniven och kan få ännu mera "odlingsyta". laugh.gif

Jag kan inte förstå att jag öve huvud taget funderade på hur jag skulle få plats här hemma laugh.gif laugh.gif
Hjärtevännen är vidtalad och fler lysrör kommer till helgen. wub.gif

Allvarligt talat, det här med förkultivering under lysrör är "döspännande".
Första gången så har jag blommande Pelargonior i mars.
Alla (3) Phallenopsisarna skjuter nya blomstjälkar och jag har skolat om världens sötaste Riddarsporrar i dag.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon