Elisabeth P
Jag köpte 4 stycken fuchior för ca 2 veckor sedan (olika sorter).
De är ca 1 dm stora och knubbiga. Två av dem har fått lite mörkare skifningar på bladen, nu undrar jag om dessa sorter ( Bella rosella och New dollar princess normalt har sådana blad eller om de inte mår bra blink.gif ?
Kan ju ingenting men ni brukar vara experter så någon kanske vet? Om jag gör något fel - vad i så fall och går det att fixa?

Lisa
Lady Hamilton
smile.gif Bilder?? Dåååå är det lättare för oss att svaraaaaaaa!
Eller att ha någon åsikt överhuvudtaget smile.gif
Elisabeth P
Här kommer bilder på hur de ser ut.
Själv tycker jag att de ser friska ut, fast de har lite färgskiftningar på bladen. Är det normalt att de ser ut så?

Jag har även en flitiga Lisa som blommar fast den inte är större än de här. Bör jag nypa bort alla knopparna på flitiga Lisan?

Lisa
Eva 33c
Jag tror inte det är någon fara i allafall. Det kan vara så att de blivit lite kalla, kanske i under frakten? Pelargoner får sådana där rödaaktiga blad om de står för kallt. Men de växer ifrån det.
En gissning bara.
Lady Hamilton
Jag tycker inte heller att det ser ut att vara något fel på dina Fuchior. Tror oxå att de kan ha fått någon "lättare" köldskada. Men det kommer att växa bort smile.gif
Om man vill ha knubbiga plantor så bör man nypa bort blomknopparna den här årstiden och du kan även toppa plantorna om du vill ha dem knubbigare. Annars kan du även stamma upp en Fuchsia om du vill
Elisabeth P
Tack, det va skönt att höra. Fuchiorna ska jag toppa, fast jag trodde det var lite tidigt ännu. Fick av Åsa en jättebra förklaring på hur man toppar , men då var nog plantan ca 5 bladpar hög + toppen. Snart är det dags.
Flitiga Lisan bör jag alltså ta bort alla vackra knoppar sad.gif , fast å andra sidan är det ju ingen annan än jag som ser den i garaget smile.gif så det blir nog bäst att göra sig av med knopparna så får jag kanske en frodiga planta till våren wub.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon