Ani
Hmmm, en fråga. När ska jag våga flytta ut alla späda plantor till mitt växthus utan att ta kål på dem?

Bara en sådan sak. Änglatrumpeterna växer mig över huvudet.

Hmmm, har jag tagit mig vatten över huvudet också???? ohmy.gif
kerstin z5-6
Det beror ju helt på vilken temp du kan hålla där
Med fläkt kan du flytta ut vilken v som helst smile.gif
guns
Jag brukar flytta ut mina växter i maj, har en fläkt som går på om det blir för kallt. För ett antal år sedan flyttade jag ut växterna redan i april, det var jättevarmt och knappt en enda frostnatt. Det kan man inte tro när man tittar ut idag, en halv meter snö och -20 på natten för några dagar sedan. wacko.gif
kerstin z5-6
jag flyttar alltid ut i mars smile.gif fast i år blir det nog i slutet av mars i stället för i början sad.gif
guns
Då är det väl bubbelplast och fläkt dynet runt som gäller....
kerstin z5-6
Nää...bubbel ja , men dagtid är det ju + 20 därinne i mars .. har man snö reflekterar den ljus o därmed värme nåt otroligt
Jag brukar ha fläkten inställd på + 8 grader -det har gått fint alla år smile.gif
Den har ju termostat o slår av automatiskt

Däremot är det viktigt med automatisk luck öppning
När jag ser att det öppnar dagtid -då är det dags att flytta ut
guns
Ja snö har vi ju gott om i år. Har du bubbel i hela växthuset? Jag tyckte att det verkade bli lite dyrt. Willab tar 299:- för 10 x 1,5 m.
kerstin z5-6
Det lilla hade jag helbubblat med bubbelplast avsett för isolering -inte de stora -de små -köps i rulle -billigare än willabs
Det nya har specialglas -så där tänker jag inte bubbla alls
guns
Det måste ju vara det bästa att ha specialglas. Har jämfört priser - Ekboms bygg tar 7:-/m, 1m bredd. Stor skillnad alltså att betala 345:- för 10 x 1,5 från Willab.
katah
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-03-2006, 09:16)
Däremot är det viktigt med automatisk luck öppning
När jag ser att det öppnar dagtid -då är det dags att flytta ut

enligt den definitionen skulle jag flyttat ut i mitten av januari!!! biggrin.gif

jag fattar... alla måste ha olika tider efter var man bor.

Vi har inte släppt tanken om åretrunt värme... men letar fortvarande efter den optimala lösningen för oss. smile.gif

Tack guns för ditt spaningsarbete, 7 kr/ kvm låter rimligt även för mig... ska tänka inför nästa vinter.

Vi funderar att köpa långa dragkedjor ( bara någon krona/meter från en butik som säljer och gör båt och bilinredning, dessa dragkedjor är kraftiga och de används till båtkapell)
till bubbelplast och fästa dom med någon speciell lim eller med en självhäftande karborreband för att kunna öppna på dagen och njuta av vintersolen ( vi har växthuset som inglasad altan..)

Skugg-gardin är också ett het ämne just nu... ska man köpa willabs version där metalltråden finns invävda.... kan man ha den som markis inne i växhuset, tror ni??? Kan den mögla i rullen under vintern ?
Ani
oh, men jag har ingen värme i växthuset sad.gif Det sägs att det ska bli varmare men nätterna är så kalla. Ser ni, trädgården är mitt sätt att återhämta mig från utbränhet. Jag kan inte så mycket om växhus och blommor men jag försöker lära mig. .....
Ha en fin vår.
Margareth
katah
CITAT (Ani @ 16-03-2006, 18:38)
Det sägs att det ska bli varmare men nätterna är så kalla. Ser ni, trädgården är mitt sätt att återhämta mig från utbränhet. Jag kan inte så mycket om växhus och blommor men jag försöker lära mig. .....

Då sitter vi på samma båt, och lära, det gör man hela tiden...

har du långt till ditt västhus? man kan ju dra en el-sladd dit ( godtjänt!!) för några kalla vårnätters skull. värmefläkter är inte så dyra.
Det finns även gasolvärmare, om du inte kan dra el dit.

har du kollat vad willab har på sin sida... men man hittar några billigare fläktar i järnhandel också...

jag tror att blommor är det en bra medicin för en trött själ wub.gif
så känner jag ju i alla fall!
Gurkan
Att skapa liv genom att odla saker är abolut en av de bästa terapierna för såväl en trött kropp som en trött själ. Kombinera gärna en värmefläkt utomhus med en jordfelsbrytare ... kostar under 100:- och kan rädd så väl kropp som själ från "utbrändhet" i en mer fysikalisk bemärkelse.

Men jag tycker du ska börja med en max-min termometer som sparar högsta-lägsta temp, kostar också kring en 100'ing, då kan du få lite koll på hur tempen varierar därute.
lovezoja
jag har börjat med Stearinljus som uppvärmning fick höra att ett värmeljus strålar med ca 100W,jag har köpt storpack 200 ljus på coop för 30 kronor
har ni provat det.
katah
vi använde också värmeljus i vintras när det var några minusgrader.
men vi har inte mätt effekten med värmeljus/ utan den.

vi hade den (lyktan med 6 värmeljus) under bordet vart växterna stod. så att de inte skulle frysa om fötterna wub.gif . Värmen kom även upp till bordet genom springorna på bordet.
kerstin z5-6
Skulle inte tro det ... hjälper föga mot -18 ... dessutom sotar de och kan explodera .. nej tack
En liten billig fläkt kostar 300-400 pix på claes olsson -jordfelbrytare o kabel ..+ tempmätare max min ..
Ett växthus där man inte har backup i form av automatisk fläkt vid för låg temp är inte hälsosamt för nerverna ..smile.gif i alla fall inte mina smile.gif
Dessutom har du ut så mycket mer av en värmekälla -du kan starta mycket tidigare och avsluta senare på säsongen om du vill
Har vi otur kommer första frost natten i slutet augusti ..
jag skulle inte kunna leva utan min fläkt

Ja katah bodde jag som du skulle jag starta i januari :)LOL
ewa zon 3
CITAT (katah @ 16-03-2006, 21:25)
vi använde också värmeljus i vintras när det var några minusgrader.
men vi har inte mätt effekten med värmeljus/ utan den.

vi hade den (lyktan med 6 värmeljus) under bordet vart växterna stod. så att de inte skulle frysa om fötterna wub.gif . Värmen kom även upp till bordet genom springorna på bordet.

CITAT (lovezoja @ 16-03-2006, 20:32)
jag har börjat med Stearinljus som uppvärmning fick höra att ett värmeljus strålar med ca 100W,jag har köpt storpack 200 ljus på coop för 30 kronor
har ni provat det.

Varning, varning för att elda med ljus mm i växthus. Hörde om några som eldat en marschall i sitt växthus, en kväll, och det blev sotigt på insidan och väldigt jobbigt att få bort. Nu är väl en marschall värre än ljus men en del ljus sotar också rätt bra och om man eldar varje natt för värme tror jag det blir sotigt med tiden. Skaffa er inte mer jobb än ni behöver och satsa på en billig värmefläkt i stället

/Ewa smile.gif
Anna Maria
Innan jag köpte min värmefläkt klarade jag många hotande frostnätter med en vacker rad av värmeljus längs odlingsbäddarna. Det blev inte sotigt och höll tempen över nollan i alla fall.

Maria utanför Enköping
Susanna
Men brinner värmeljus tillräckligt länge för att klara en hel natt?
Anna Maria
Nej men om man tänder dem rätt sent, jag gjorde det precis innan jag gick och la mig vid 11-tiden, så brinner de i alla fall i fem timmar vilket klarar plantorna över den kallaste tiden på natten precis innan solen går upp. Värmen stannar ju kvar ett litet tag när ljusen slocknat. Med fiberduk över de känsliga gick det bra.

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon