Full version: Ta bort tomatblommor?
cocofjollan
Hej!

jag har varit bortrest, och kom tillbaka till mina tomatplantor som stod i full blom (efter tre veckor). De planterades från frö i februari.
Men är det inte för tidigt för tomater att blomma nu? Ska ajg ta bort blommorna så att plantorna kan koncentrera sig pa att växa?

Rådvilla hälsningar Annelie

huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller tomat så gör det faktiskt ingenting om blommorna sitter kvar + det gör inget om de är frukter på när man planterar ut växten (så snärta till blommorna så blir de befruktade), faktum är att det faktiskt kan vara en fördel. Tomater som inte har blom/frukt när man planterar ut dem växer mest när man planterar ut dem och blomningen blir förskjuten vilket innebär försenad skörd, men har växten blommor och frukt så blir det en ganska bra balans mellan tillväxt och blombildning.

Och nej det är inte för tidigt för blom när plantorna är sådda ganska tidigt, det brukar räcka med att så tomat ca 8v innan utplantering. Mina plantor är sådda i mars och på några av de största plantorna kan man se små blomknoppar i toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon