LageB
Hej,

Jag har ännu inte planterat något på vår stora Sommarstugetomt (skogstomt) där det nu växer mest vildhassel och björk.

Jag har tidigare funderat på att plantera lite Kopparhäggmispelbuske för att få in lite fin röd höstfärg.

Nu såg jag att man kan köpa E-planta Kopparhäggmispel i trädform, som därmed borde blir högre än busken - ingen nackdel i mitt fall.

Vad tror ni, har trädformen samma jordkrav (dvs enkla) som busken? Hur fort växer den? Blir den vacker? Något speciellt som man bör tanka på vad gäller plats & jordmån?

LageB
Eva 33c
Jag har ingen personlig erfarenhet, men du kan läsa lite om din "e-planta" på Sveplants E-grupp
Där finns alla E-plantor listade med beskrivningar och bilder.
ewa zon 3
CITAT (LageB @ 16-03-2006, 11:15)
Jag har tidigare funderat på att plantera lite Kopparhäggmispelbuske för att få in lite fin röd höstfärg.

Nu såg jag att man kan köpa E-planta Kopparhäggmispel i trädform,  som därmed borde blir högre än busken - ingen nackdel i mitt fall.

Vad tror ni, har trädformen samma jordkrav (dvs enkla) som busken?  Hur fort växer den?  Blir den vacker?   Något speciellt som man bör tanka på vad gäller plats & jordmån?

LageB

Lite nyfiken. Vilken av Kopparhäggmispelns E-varianter har du tänkt dig Kopparhäggmispel fk BÄCKLÖSA E 4-6m, finns som buske el litet träd eller
Kopparhäggmispel 'Höstfackla' 10-12m

Funderar själv på den första med stam. Lite osäker på var jag kan få tag på den. Bor norr om Stockholm.

/Ewa
Cilla
Har inte erfarenhet av skillnaden mellan dessa, men om du bor norr om Stockholm kan du beställa nästan vad som helst via Ulriksdals Slottsträdgårdar, www.rappne.se.
ewa zon 3
Va bra. Har ingen erfarenhet av trädköp, men är ofta där för perenner, buskar, rosor och lite "trädgårds-lull-lull" Bra att veta att de tar hem på beställning smile.gif

/Ewa
LageB
Tack för svaren,

Det var Brandfacklan (10-12m) som jag tyckte såg intressant ut. Jag bor i Stockholm och skulle vilja ha en röd färgklick på Hösten, gärna över 7m och som inte har stora jordkrav, nu är det bara Hassel och gran som växer där.

Funderar även på Rysk Lönn. Jag vill att den ska vara snabbväxande.

Ge gärna tips

LageB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon