Jag läste om chokladmynta i en gammal tidning, någon som har testat det? Det låter ju spännande, vad har ni för erfarenheter?
Jag har ingen egen erfarenhet av Mentha piperita 'Citrata Chokolate' - Chokladmynta men den verkar ju spännande!
Läste på AoT's trädgårdsforum att de troligen måste sticklingsförökas, för myntor är oftast hybrider och de blir inte detsamma om man sår.
Jag ska definitivt försöka få tag i en planta på någon handelsträdgård i sommar.
Det låter ju jättespännande!
Désirée
12-04-2006, 09:08
Jag har en chokladmynta. Den har lite mörka blad, nästan chokladfärgade. Lågväxtande, på gränsen till marktäckande. Jag tycker varken den luktar eller smakar choklad.
Alla myntor sprider sig snabbt!
Angeleyetears
12-04-2006, 15:24
Kan man köpa vanliga frön i en blomsterhandel?
Om den varken luktar eller smakar choklad lät det ju inte lika intressant längre...
Désirée
02-05-2006, 14:48
Å andra sidan tycker jag inte att vin smakar ekfat heller...
Men om man säger så här - min citrontimjan smakar verkligen citrus, medan min chokladmynta kan ha en viss tendens till kakao, men inte är något substitut för en chokladbit.
JAg har en choklad mynta och jag tycker att en luktar och smakar en aning mntchoklad men inte så värst. Den går nog inte att fröså.
Mia, zon 3
04-05-2006, 11:39
Tror inte heller att den går att fröså. Myntor är så lösaktiga så man vet aldrig vad avkomman blir. Varamons plantskola i Motala brukar ha mycket myntor - kolla med dem.
Varamobadens Handelsträdgård - Norrköping-Linköping
Tel. 0141-23 44 44
Solsättersg. 5, 59152 MOTALA
Jag har, och älskar den! Har slängt med några kvistar då jag kokat jordgubbsmarmelad (tagit upp dem när jag är klar), gjort myntate på den, lagt en kvist i kaffekoppen, mixat med socker och torkat för vinteranvändning, skall baka chokladmyntamacarons är tanken, klippt ett par kvistar ovanpå jordgubbarna innan de åkte in i ugnen för att bli pajfyllning, mixat ner i vispad grädde till jordgubbar... Har satt sticklingar i flera stora krukor för att få mer, och skall gräva ner dem i höst för vintern, vill inte att de skall sprida sig i hela trädgården. Jag kan verkligen rekommendera den, smak och lukt påminner om After Eight, men inte lika starkt såklart!
Köpte en i början på sommaren och har i en kruka.
Har den i svart te tillsammans med citronverbena och tycker det blir jättegott. Mumma att även göra isté på blandningen.
Hasse_h
11-07-2011, 13:56
Jag har också chokladmynta. Smaken är mint med en lätt anstrykning av choklad. Men det är mintsmaken man vill åt. Gärna några blad över jordgubbarna eller glasskålen.
solstickan98
15-08-2011, 17:59
Jag har också en, och jag tycker den luktar fantastiskt! Den luktar verkligen After Eight. Jag kan inte gå ut i trädgården utan att gå förbi och dra igenom den med händerna så jag får lukta =)
Idag har jag tagit in de flesta kvistarna och ska torka dem så jag kan göra gott te i höst. De växer bra och sprider sig via utlöpare, har min i en pallkrage som tur är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.