Full version: Lönnar
Alun
Är det försent att stamma upp en lönnbuske? Kapade den helt för 4 år sedan och den har fått ett par grenar från marken och på stammen som jag vill ta bort. Ska jag vänta till augusti eller vågar jag nu. Bor i norra Halland Tacksam för svar.
Lena i Torslanda
Lönn tillhör de träd som helst inte ska beskäras alls för de blir inte speciellt vackra efteråt. Men nu har du ju redan stympat den så då är det inget att göra åt. Ska du ta bort grenar på en lönn så gör du det under slutet av sommaren, då riskerar du inte att den blöder. När saven börjar stiga nu så kommer den att rinna ut ur de sårskador som blir vid bekärning och trädet kan dö.
Alun
Tack, misstänkte att det var så, vill ändock påpeka att lönnen är jättesöt med fin krona och cirka 230 cm ovan jord.
Cilla
Grenar från stammen längst ned kan du ta bort i juli, augusti, september. Det kallas för uppstamning och tål även lönnar om grenarna inte är för grova och om man inte tar för många på en säsong.
Hannele
CITAT (Lena i Torslanda @ 16-03-2006, 14:56)
Lönn tillhör de träd som helst inte ska beskäras alls för de blir inte speciellt vackra efteråt.

Man kan göra vad man vill med sina lönnar, beskärs när de har löv; efter midsommar.

Formklippta lönnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon