Full version: Doftlilja
guns
Jag har en doftlilja från förra året som jag enligt instruktion på hösten klippte ner och förvarade i rumstemperatur ovattnad under vintern. Synns inget grönt i krukan. Någon som vet när ska den tas fram för omplantering och vattning. Krukan är rätt så stor och tar stor plats.
Kajsa
Ska du ha liljan i kruka, vänta till senare i april, plantera om i ny jord, vattna först då. I maj/ juni om du ska gräva ner knölarna i rabatten, du ser väl när den riktiga våren är på ggn, gräv ner ca 15 cm djupt. Det är bara bra att dom vilar lite till, vi får väl en sen vår.
guns
De har varit i kruka hela förra sommaren. Visste inte att de kunde trivas ut i rabatten.
Har varit och pillat lite i krukan. Lökarna sitter bara nåra cm under jorden. Känns hårda och fasta. biggrin.gif
Kajsa
Doftliljor är jättefint ihop med rosor i rabatten. biggrin.gif
guns
Ja, jag kan tänka mej att den kombinationen passar bra ihop. Tänk vad gott det ska dofta! Går säkert bra även med pioner. Måste prova med att sätta ut en del av dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon