Full version: Potatis
netrios
Hej hopp!

Satte ner en potatis som jag hade köpt i vanlig mataffär i jord och nu har den börjat växa ordentligt. Tänkte stoppa ner den i en kruka och ha på balkongen i sommar. Har en plastkruka på en höjd 22,5 cm och diameter på 27 cm, blir den bra i storlek? Kan man ha två potatisar i en kruka eller bör det bara vara en per kruka?

Hur går man sen tillväga? Vill potatis ha mkt sol, skugga, mkt eller lite vatten? När kan man äta potatisen?
Pirum
Mycket sol, ganska mycket vatten. Men den ska inte stå i plaskblöt jord, och mer än 25 grader är onödigt. Om balkonggolvet blir väldigt varmt så ska man nog lägga några brädlappar eller liknande under.

Se till att krukan är väldränerad. Plantera potatisen djupt ner i krukan, och fyll på med jord ("kupa") efterhand som den växer, så att bara toppen på plantan tittar upp. Det är från stammen potatisarna växer. När plantan växt över kanten så behövs det inte kupas mer, men det kan vara bra att slänga på lite extra jord då och då så inte jorden sjunker undan. Potatisen ska ju inte se solen, då blir den grön och oätlig. 22cm hög kruka låter inte så jättemycket, men det borde gå om potatisen sätts djupt med lite sand i botten. Våra hinkar vi sätter midsommarpotatis i är nog ca 35-40cm kanske.

Vanligen brukar man säga att potatisen är ätklar efter att plantan blommat. Har man den i en kruka med antagligen ganska lucker jord så kan man försiktigt stoppa ner handen och känna på en knöl eller två för att uppskatta storleken. Ska man maximera skörden kan man vänta tills plantan börjar slokna ett tag efter blomningen.

Såhär såg min Blå Kongo ut som liten planta i kruka :

Planterade visserligen ut den i pallkrage sen, men hade lika gärna kunnat sätta den i hink.
netrios
Tack för ditt svar smile.gif

Då kanske mina krukor kan användas till någon/några andra plantor istället så köper jag en som är lite större till potatisen smile.gif
KURT
CITAT (netrios @ 16-03-2006, 21:30)
Tack för ditt svar smile.gif

Då kanske mina krukor kan användas till någon/några andra plantor istället så köper jag en som är lite större till potatisen smile.gif

Sätt hellre potatisen i en hink, kanske inte så vackert men potatisen mår mycket bättre.
netrios
Varför är en hink bättre än en plastkruka? Hink är ju såklart billigare så det är väl klart jag köper en sådan framför en kruka av någe slag biggrin.gif Men hur kommer det sig att potatis tycker bättre om en hink? *nyfiken*
KURT
CITAT (netrios @ 17-03-2006, 09:36)
Varför är en hink bättre än en plastkruka? Hink är ju såklart billigare så det är väl klart jag köper en sådan framför en kruka av någe slag biggrin.gif Men hur kommer det sig att potatis tycker bättre om en hink? *nyfiken*

Det handlar bara om storleken, det är svårt att hitta krukor som är lika stora som en hink! Men man bör göra hål i hinken så att inte vatten blir stående i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon