viso05
Jag har en liten, liten bunt med frön i påsar men det blir ju fler. Jag vill sortera och organisera dem på nåt smart sätt, hur gör ni?
ewa zon 3
Jag har sorterat mina med hjälp av stora färgade plastgem. Röda för redan sått och grönt för det som ska sås. Sen har jag skrivit planerat sådatum tydligt på framsidan av varje påse. Jag har inte så många påsar att hålla reda på, 50-tal, så det funkar än så länge tongue.gif Undrar hur det blir sen.... unsure.gif

/Ewa
noora
Det finns många olika sätt, det gäller nog att prova sig fram och att hitta det sätt som passar en själv smile.gif

Jag förvarar alla fröpåsarna i en låda, och just nu är de sorterade i tre kategorier: "ska inte så i år", "har sått i år" och "ska så senare i år" smile.gif De jag har sått i år eller ska så senare är dessutom sorterade någorlunda efter såtid. De som inte ska sås i år är gamla fröer som blivit över och är för tillfället osorterade. Om jag skulle sortera dem så skulle jag sortera grönsaker, ettåriga prydnadsväxter och fleråriga prydnadsväxter i varsin hög. Nån gång i höst ska jag försöka gå igenom alla påsarna och sortera dem på det viset.
ewa zon 3
Oooops! glömde min skämm-låda massa osorterade fröpåsar av fröer jag inte velat slänga. En dag ska jag sortera dom, Jag looovar rolleyes.gif

/Ewa
katah
Jag sorterar mina på olika fryspåsar efter såtider..

När jag har sått något så placerar jag påsen i en liten foto-album och sätter ett nummer på. Har fått plats på alla mina 66 hittills sådda ... och tror att det finns plats för några till.

Jag har en vanligt stor almancka dit jag skriver anteckningar varje år.
jag funderade om jag skulle köpa typ " 10-års-almanacka" men kom på att en vanlig fungerar ju lika bra om man har gott om plats att skriva på. För jag struntar i o mden 25.februari är en måndag eller lördag. jag skriver bara händelser och året och fyller på varje år. oftast är det inte heller så noga om datum utan kaske rätt väcka. ( temperatur mm.)

på den här boken har jag ordnat sidor längts bak där jag sedan har en rad för varje siffra och dit skriver jag namn, så datum , omskolningsdatum mm.
jag gör även en markering om det finns frön kvar på påsen eller ej.
Sedan klistrar jag små frysetiketter med siffran på på mina byttor ....

jag bablar på som vanligt lite mer... det hängde ihop på något sätt wink.gif
Zazu
sortera? hur gör man det? laugh.gif
mina fröer ligger överallt och de är inte sorterade tongue.gif
men nu har jag faktiskt varit duktig och lag de som ska sås nu eller förra veckan i en påse wub.gif
kerstin z5-6
Ingen ide -de sås omedelbart smile.gif
men album med plastfickor vet jag många som vill ha kvar påsarna använder -jag lagrar data i exel när jag har tid i stället
Katti med torpet
Runt nyår plockar jag fram alla fröer som skall sås och sorterar upp dem i buntar märkta med sådatum (ca två så-tillfällen/buntar per månad). Sen är det bara att ta fram rätt bunt och pilla ner fröna. När jag är färdig med en fröpåse, dvs jag tycker att jag har fått så många grodda frön jag vill ha åker de ner i stora arkivet igen. Där är de än så länge bara uppdelade på grönsaker/anueller/perenner.
För att hålla koll och planera nästa års sådder använder jag Excel. Där för jag in alla växter jag är intresserad av och all data som kan vara bra att veta. På så vis får jag mitt eget lilla uppslagsverk om just de växter som jag gillar. Den är uppdelad på flikar för krukväxter, anueller, köksväxter, perener.
De växter som jag har frön av får en flagga för det (inkl årtal), de jag vill skaffa frön av får en annan flagga osv. Det gör det lätt att sortera fram just det urval som är intressant för ögonblicket. Allt eftersom jag sår och det gror uppdaterar jag sedan listan med datum och övrig info. Här har jag också info om hur växterna skall beskäras, förökas, jordmån, läge osv.
katah
jag tror att jag måste börja också med exell så småningom... Kanske nästa höst är bra tillfälle att ta tag i det. jag återkommer då kanske med några praktiska frågor, angående hur det är mest praktiskt att sortera flikar mm.

Tackar för ideén... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon