AndreasBK
16-03-2006, 15:48
Hej jag undrar bara om någon har en kul idé på ett examensarbete inom trädgård man skulle kunna göra, jag har gått runt och spånat på idéer själv. Men att få se andras idéer kanske kunde friska upp lite.
Jag vill ju helst göra något praktiskt arbete, men har ni någon spännande idé på något man kan skriva om är jag givetvis intresserad av de tankarna också..
MVH
Andreas
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2006, 15:50
Hur lång tid på dig har du att göra ditt examensarbete och vilken nivå är det på?
AndreasBK
16-03-2006, 15:58
4 veckor har vi på oss att arbeta med det.
Jag går en KY-utbildning nu. Fixa perennrabatt blev sågat av läraren så något mer avancerat om det är praktiskt får det nog bli.
Om det var teoretiskt skulle vi skriva ungefär 30 sidor om ämnet.
..Andreas
Caprice
16-03-2006, 16:26
" Att anlägga en damm "
Härligt område!
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2006, 17:32
Kanske göra någonting tillsammans med en LIA-plats de kanske har något de skulle behöva ha gjort???
Jag vet inte riktigt vilken inriktning du går på eller ens om den KY-utbildningen du går på har någon inriktning.
Om det är anläggning kanske man skulle kunna samarbeta med ex. ett dagis och exempelvis anlägga en barnvänlig trädgård som tål lek + ska vara lättskött (såklart i samarbete med barnen). Växter och en del material borde man kunna få sponsrat ifall man är bra på att snacka med olika företag (dagis har troligtvis inte så mycket pengar att lägga på växter) + det kan ju vara en utmaning att få till en trädgård med lite resurser. 4v är dock ganska kort tid så man bör begränsa ytan man anlägger.
Piccante
16-03-2006, 19:08
Jag tänkte oxå på att det finns mkt man kan göra i samarbete med offentliga platser som dagis, skolor och liknande. Om du kan komma med en plan för projektet skisser, växtförslag etc så ställer säkert kommuner och företag upp med hjälp precis som Åsa skriver.
När jag gick på gymnasiet så deltog skolan i ett miljöprojekt för företag och instutitioner. Det handlade om att se över hela arbetsplatsens miljöpåverkan och utforma åtgärder som kompostering, sopsortering, effektivt energiutnyttjande etc. Som ett led att öka den biologiska mångfalden i närområdet så anlade skolan en sk. "fjärilsrestaurang" dvs en plantering med kryddväxter och ängsväxter, många doftande och pollenrika växter som skulle locka fjärilar och andra insekter. det är ju trevliga inslag inte bara för insekterna man kan även använda fjärilsrestaurangen som pedagogiskt hjälpmedel för att studera växter, pollination, insekter, ekologi m.m.
Det skulle säkert uppskattas om du gjorde något sådant i samarbete med någon skola. Eller varför inte anlägga en damm och plantera dammväxter. Utomhus pedagogik verkar dessutom vara lite inne just nu, man har fått upp ögonen för att man kan lära mkt utomhus.
Christoffer
16-03-2006, 19:20
Ett porlande liten bäck med stenar och renings genom sand och sådana saker kanske? Och växter och fiskar som kan leva i den miljön.
Gärna en viss ånga som kan komma ur det också!
AndreasBK
02-04-2006, 17:57
Tack för förslagen, nu har jag fått lite mer idéer på vad man kan hitta på.
Skol-/ dagisprojektet känns väldigt stort, men det var spännande, det kanske är något man kan ge sig i kast med senare.
Jo dammbygge har jag varit inne på, kanske får bli det. Behöver bara hitta nån som vill ha en damm då.
Andreas
heracleum
02-04-2006, 22:17
Hej.
Jag vet inte riktigt var du bor men i många städer så har ju fastigheter innergårdar. Huskroppen brukar kunna liknas vid en rektangel och är ofta uppdelad i flera fastigheter. Alla med varsin innergård avskiljd med staket eller nåt. Ofta brukar också innergårdar vara tråkiga med mycket asfalt och sånt. Mitt tips är nu som följer att du skulle kunna göra en studie över hur det påverkar de boende. Komma med förslag på varför det skulle vara bättre med en enda stor innergård, dels socialt men även odlingsmässigt då det skulle ge mer utrymme. Det skulle ju bli ett rätt teoretiskt arbete men om du gör det bra så kanske du kan påverka fastighetsägare till det bättre och även kunna arbeta praktiskt. En ideell förening i Malmö som heter Möllevångsgruppen verkar mycket för det och om du kontaktar dem kan du säkert få tips.
http://www.mollevangen.nu/
Tips till examensarbeten och sedan litteratur finns på
SLUCiczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.