Castea
Mitt köksbord... wub.gif Ärvt, gammalt, älskat! Men bordsskivan är helt obehandlad och rätt fläckigt och jag skulle vilja snygga till det så att jag kan visa det utan duk ibland också.

Vad har ni för förslag? Någon färg? Eller någon typ av lack bara? Benen är lackade, och jag vill att de ska vara som de är nu.

Helst enkla förslag, för jag bor i lägenhet och har inte mycket utrymme att greja med sånt här. Men jag vill! smile.gif

Kommer ni på någon kul idé, så skriv gärna namn/typ av färg eller lack också.

Väntar med spänning!

Här är bilder på bordet och bordsskivan:

Inga från Närke
Det borde gå att slipa det försiktigt om inte fläckarna är för djupa. Sedan om det är gammalt och antikt ska du helst inte göra något. Efter slipningen kan du behandla det med linolja pressat. Om du sedan skall ha bordet med utfäld skiva kan du köpa en rund glasskicka att lägga på för att spara så det inte blir nya fläckar om du spiller.
Har du ingen gammal målare eller snickare där du bor som du kan rådfråga, de har mycket bra tips för att bevara gamla möbler.
Du kan även söka på internett t.ex. renovering möbler eller likande kanske du får någon träff.
yenny
Det låter som ett bra förslag. (ingas förslag)

Slipa lite och sedan linolja på.
pejori
jag hade slipat ner det lite och använt herdins lackbets i en nyans som är samma som benen... wub.gif
Tesa
Man kan vaxa också...det är så himla snyggt...men jag vet inte riktigt hur det går till.. rolleyes.gif
Jag har ett träbord..olackat...som jag brukar skura med hett vatten och sedan gnugga in en massa grönsåpa...då blir ytan lite lättare att göra ren sen..
Caprice
Jag hade nog oljat det med lite pigment i oljan, för att få en jämnare nyans på det... blir det sedan bra, då hade jag nog lackat det ngr gånger för att på en hållbarare yta...

Det är ett snyggt bord! smile.gif
Castea
Oj! Tack för bra förslag, terminologi och länkar! smile.gif
Det här gav mig bra underlag för ett samtal i färghandeln!
Hannele
Teakolja gör underverk, börja med det.
lena:-)
Lacka inte..lack krakelerar vid skada och då blir det fult i krakeleringen.
Har du en obehandlad/vaxad yta så självläker den, vinfläckar försvinner av sig själv och får du hack i ytan så lägg på en fuktig handduk och lägg på ett varmt stykjärn en liten stund. Hacket sväller upp och försvinner oftast helt. Det är vackert med en patinerad bordsskiva tycker jag!
ninnisky
Har ett stort köksbord i massiv furu (40 år gammalt) och som jag skurar med litet "skurmedel" (t ex VIM) i vattnet, låter torka och sedan oljar in med parafinolja några gånger om året. Fick det rådet av en gammal snickare en gång i tiden. smile.gif smile.gif och det funkar hur bra som helst!

Lacka skulle jag inte heller göra!
*Felix matte*
Vi har 25 år gammalt furubord i köket... det har slipats 3 ggr och nu är det dags för en slipning till. Förra gången körde maken med planslip men nu ska vi igen lämna den till ett snickeri där de slipar så skivan ser ny ut.

Sedan lackar vi det här hemma, två varv med vattenbaserat, nästan helt luktfritt lack som inte gulnar. I färgbutiken kan de bryta lacken med pigment så att du får nyans som passar.
Vi köpte idag lack till panelen... den bröts med pigment som överensstämmer med den nuvarande

Det har aldrig hänt att lacken krackelerat... anledn. till att det slipas är att det blir märken efter barnens leksaker och så gillar ju barn att knacka i bordet med besticken tongue.gif
Castea
Åh, mera svar! Tack! wub.gif

Om man oljar in bordsskivan, hur lång torktid brukar det vara? Ska man olja det flera gånger på raken?

Finns det någon olja som kan göra träet mörkare? wub.gif
estet
Jag har ett köksbord i bok som jag oljat in själv. La massor av lager tills det blev bra mättat och lät oljan suga in mellan varven.

Rådfrågade på den lokala bygghandeln vad jag skulle behandla med och de rek. en golvolja som de provat själv på ett bord av ädelt slag om det var asp, al eller ask. Det enda den inte passade till var björk.

Oljan fanns i matt och med lite "halvglans". När jag lika höll på oljade jag in mina ekhyllor också.
Funkar bra för oss med oljat köksbord blir inga fläckar av vatten, kaffe eller rödvin.
Däremot har jag lyckats missfärga med gamla rostiga plåtar när jag satte frön...Blöt blomjord är ingen hit heller märkte jag. laugh.gif Men det är bara att sandpappra och olja om.
Rhodoskillen
Jag tycker att du ska ha samma färg på bordsskivan som på underdelen. Tror att det blir vackrast så. smile.gif

Jag köpte ett gammalt skrivbord från början av 1900-talet i engelsk stil för några månader sen, det va lackat vitt, med massa fläckar här å där. Jag slipade bort färgen och använde mig sedan av lackbets i mahogny å därefter båtlack. Skrivbordet ser nu ut att vara i nyskick! Har redan blivit erbjuden 3000 kr för det, fast jag köpte det för 250 kr. biggrin.gif Man kan göra mycket förbättringar på gamla fula möbler och renoveringar av vackra.

Mvh/Danne.
pejori
lackbets är super. finns i alla nyanser smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon