helle555
är det en bra grej att ha på balkonen, såg att rusta hade ett litet för 79:- det kan väll vara bra när man ska härda av och så kanske kan man ta ut blommerna lite tidigar på balkonen, pga plast brist. eller är det bara jag som är ute och cyklar
Anki V
Jag funderar också......

Men dom är ju väldigt små och det blir ett evigt passande så det inte blir för varmt dagtid och då är man ju på jobbet.

Sedan tror (utan att veta) jag att dom inte isolerar så mycket mot kylan/nattfrost.

Jag har dragit slutsatsen att om jag ändå måste passa mot värme dagtid och kyla nattetid så kan jag lika gärna använda fiberduk som skydd och/eller bära in och ut alla plantor (suck)

Välkommen hit förresten laugh.gif

Det här är ett fantastiskt ställe att "hänga på". Allt jag lärt mig om förkultivering har jag lärt mig här, och det är inte lite laugh.gif laugh.gif

/Anki
Lady Hamilton
Ja någon isolerings förmåga är det inte i dem. Däremot skyddar de mot vind och regn.......om man förankrar det vill säga. Det är ju väldigt "lätt" och blåser annars bort. Sedan har Anki V rätt i att det kan bli väldigt varmt inuti om plasten "täcker helt för".
RibesRubusVitis
En poäng kan vara att miniväxthuset håller fuktig luft kring sticklingar inomhus på våren; det kan också vara bra om man behöver värma upp en mindre del av ett kallväxthus på vintern – då kunde en glödlampa räcka som värmekälla. Men aldrig direkt i solen, särskilt inte på sommaren, om du inte kan bevaka värmen timme för timme…
virrevarv
Jag hade ett sånt litet växthus i plast förra året. Jag satte upp det i en hörna i trädgården som är lite vindskyddad och har delvis skugga. De första tre, fyra dagarna kanske, kånkade jag fram och tillbaka, sen lät jag plantorna vara kvar. På dagarna öppnade jag upp, och knöt upp luckan fram till så det vädrade igenom och på natten stängde jag och svepte en gammal trasmatta om allt ihop. Efter någon vecka eller så skippade jag mattan helt och bara stängde luckan på natten. Givetvis fick jag kolla av vädret lite, var det mer mulet och lite svalare som det kan vara vissa vårdagar, lät jag luckan vara nästan helt stängd, öppnade kanske bara upp ena sidan på den, stålande soldagar öppnade jag så mycket det bara gick.

Det var en nödlösning pga platsbrist inomhus som fungerade jättebra. I år får jag nog köpa ett gäng sådana plastväxthus till med tanke på att jag har ännu fler plantor inne nu, än vad jag hade på hela sommaren förra året!! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
En billig lösning på platsbrist men som sagt; det kräver lite passning...

Ha det gott och välkommen hit!!!
helle555
tack för alla svar och att ni välkomna mig hit, jag är väl ingen nybörjare iår direkt men en del frågor kommer ju upp ändå biggrin.gif. det blir nog ett eller två hus på balkonen ändå, pga plats brist, jag har tid att kolla det och skulle det frysa på ordentligt så kan jag bara lyfa in det under natten, det blir dom mindre varianterna för 79:- på rusta nu.Alltså jag hade inte tänkt att ha dom just nu på balkongen utan när det blir lite varmare såklart. nu åker jag och köper lite nya sticklingar, och jord. eller om en stund, det är ju inte öppet än biggrin.gif
Leia
Jag tror tyvärr att det var förra veckan det kostade 79:-. Åtminstonne i Uppsala. När jag var där i början av veckan tog de 149:-
Leia
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-03-2006, 01:59)
det kan också vara bra om man behöver värma upp en mindre del av ett kallväxthus på vintern – då kunde en glödlampa räcka som värmekälla.

Menar du att det verkligen skulle räcka ? I mitt fall så har jag en inglasad altan som jag skulle kunna ställa det i i sådana fall. (vintertid altså) smile.gif
Lady Hamilton
Jag tror att det beror på att det finns 2 olika sorter...........
Ena sorten har 2 hyllor och det kostar ca 149:-
Den andra sorten är utan hyllor och den kosta®(de) 79:-

sad.gif Jag har den som har 2 hyllor och ville köpa flera och blev glad när jag såg annonsen, men när jag kom hem upptäckte jag att det var en sort utan hyllor.......Lite av falsk marknadsföring tycker jag eftersom att bilderna på "nätet" visar 2 utföranden men inte olika priser.
helle555
men va! det ligger ute på nätet iallafall, och vad sjuton gubbar, det är hyllor med på bilden då ska det vara i paketet, detta skulle jag gå till konsumentverket med. det är falsk markadsföring om det stämer. vad ska jag med ett plast hus utan hyllor till? mad.gif gud vad jag blir upprörd. om det nu är så så blir det den jag tänkte från början med 3 hyllor från biltema 199:- var väl priset där.
helle555
jag var inne på rustas hemsida, det står ju 2 hyllplan så då måste det ju vara det oxå. smile.gif om du har köpt och det saknades hyllor så reklamera.
helle555
det ska gälla till den 23/3 men det kan ju vara slutsålt, det brukar de vara.
Lady Hamilton
I deras reklam blad sidan 4 (kan inte få in länken) DÄR finns det växthus som jag köpt. Men på hemsidan/första sidan DÄR finns den MED hyllor!
Floppy

"Fronten går att rulla upp vilket gör det lätt att gå in och ut,
men även för luftning vid varmt och soligt väder.
Robust stålkonstruktion med plastkopplingar.
Rep och markfästen för extra stabilitet.
Enkelt att montera utan verktyg.
Monteringsanvisning medföljer."

Detta växhus köpte jag på Granngården förra året...funkar utmärkt tycker jag...men som sagt var...man ska nog hålla koll på värmen....
Jag hade en termometer som jag kollade av då och då...

Finns att köpa i från Weibulls...min kostade nått på 675Kr tror jag...

Det finns även detta som är runt:

"Fronten går att rulla upp vilket gör det lätt att gå in och ut,
men även för luftning vid varmt och soligt väder.
Robust stålkonstruktion med plastkopplingar.
Rep och markfästen för extra stabilitet.
Enkelt att montera utan verktyg.
Monteringsanvisning medföljer.
Höjd 225 cm,diametern 194 cm och vikt 15 kg."
helle555
jätte fint men jag har bara en balkong och den är mindre än det växthuset. biggrin.gif
Floppy
Aaaa...just det...hmmm....blidde lite trångt kanske....tänkte inte på det... tongue.gif
RibesRubusVitis
Leia undrade om glödlampan som värmekälla; jag vågar inte påstå mer än att den KAN utgöra skillnaden mellan liv och död för känsliga plantor i ett begränsat utrymme inom ett i övrigt ouppvärmt kallväxthus. Sen vill jag minnas att någon på forumet härförleden gjorde en avancerad kalkyl över värmekostnader mm i växthus där t ex halva utrymmet inplastats.
Ibland diskuterar vi fördelen med lysrör (att de INTE slösar energin på värme) men också omvänt olika hobbylösningar för såbäddar med undervärme i form av glödlampor i slutna plåtburkar etc.
Just nu står en mjölkkartong med svårrotade sticklingar ovanpå transformatorn till mitt kabelmodem som avger en behaglig värme – det finns alltså värmekällor på de mest oanade ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon