Full version: Antikrundan.
Rhodoskillen
Nån mer än jag som ser på antikrundan nu?
Irene_L
Ja, jag tittar på det nu.
mvh
Irene
pejori
nä...ser reprisen istället... smile.gif
tittar på time out smile.gif smile.gif
Rhodoskillen
Jag tror att jag kan vara riktigt rik, efter vad dom sa om gamla böcker nyss. biggrin.gif biggrin.gif Har barnböcker som har gått i arv sen i början av 1800-talet. Och alla som har ärvt böcker har ju fått nya i sin tur som har gått vidare å finns nu i min ägo. wink.gif
pejori
tror dom bara är ute efter första upplagan wub.gif wub.gif
morellen
nu blir jag ju tvungen att titta på reprisen...
priset måste ju bero mkt på skicket? Och efterfrågan. De riktigt dyra barnböckerna är väl de som de med gott om pengar blir nostalgiska över och vill ha igen?
Rhodoskillen
Jag har många första upplagor av både barnböcker å andra böcker. biggrin.gif
pejori
CITAT (Rhodoskillen @ 16-03-2006, 20:44)
Jag har många första upplagor av både barnböcker å andra böcker. biggrin.gif

då ligger du bra till på en auktion smile.gif
Rhodoskillen
Det gör jag även utan böckerna, älskar gamla prylar å möbler.. smile.gif
Hannele
CITAT (Rhodoskillen @ 16-03-2006, 21:02)
Det gör jag även utan böckerna, älskar gamla prylar å möbler.. smile.gif

Jag älskar böcker, gamla prylar, men vi har nog inget värdefullt.

När försäljare ville att vi ska köpa massa nya lås, sa jag att när ungarna är ute, finns inget värdefullt kvar. tongue.gif
Rhodoskillen
Sånt vet man aldrig. Det finns samlare till allt.

Såg inne på ebay.com på en auktion. Det va nån snubbe som hade köpt en korv med bröd i slutspelet i amerikans fotboll förra året, begärt kvitto å sedan sparat korven å fryst in den hemma, den såldes för 14000 dollar.

Och jag köpte lite gamla dagstidningar från 50-talet för 1 kr styck på en loppis å fick mellan 45 å 400 kr för dom inne på Tradera.

En snubbe hade satt in aftonbladet från när prinsessan Diana dog å den fick han 700 för inne på Tradera.

Jag har dagens nyheter från när Gamla kungen dog, John Lennon dog och när president Kennedy blev skjuten å dom kan jag nog få en del för.

Finns folk som auktionerar ut sticklingar å fröer på Tradera, reklampennor m,m. Så nåt har du säkert. Man kan sälja vad som helst!
Hannele
Det där får min man inte läsa.. tongue.gif
Han tycker redan att jag samlar för mycket prylar..
Snöflinga
Oj... och jag har gamla Lyckoslanten sen 1934 som jag hittade i sågspånen på vinden i vårt förra hus wub.gif
Rhodoskillen
Mynt är lite svårare, då det helst ska vara perfekt skick m,m. Jag har massor av kopparmynt från början av 1700-talet som knappt e värda mer än 5kr styck. Däremot om det är silver eller guldpengar, eller nåt tryckfel å liknande så kan det vara värt en del. Gamla sedlar kan vara attraktiva hos samlare. Men som sagt så finns det samlare till allt man kan komma på.
kristerh
Böcker ska helst vara olästa om de ska ha nåt större värde wink.gif
undantag finns ju förståss.
krister
Rhodoskillen
Jo allt ska väl helst vara oanvänt för att vara riktigt bra skick, men efter en liten jämförelse på svenska auktionssidor på nätet och amerikanska så fanns det en hel del som man kan köpa här för mellan 40 å 600 kr som låg på beloppen över 10000 inne på ebay.com

Så visst kan man bli rik fort om man anstränger sig lite å köper å säljer.

smile.gif
morellen
lyckoslanten är en tidning... fast det är tveksamt om priserna blir så höga, men för en nostalgisk köpare kan de nog vara värda en del om de är i gott skick
kristerh
Du kanske skulle bli antikhandlare wink.gif du verkar ha koll på priser o annat.
krister
morellen
CITAT (kristerh @ 17-03-2006, 11:50)
Du kanske skulle bli antikhandlare wink.gif du verkar ha koll på priser o annat.
krister

och att dömma av hur det går för Johan Kristian Homan så kanske det blir en ljusning på damfronten på kuppen
Rhodoskillen
Koll å koll vet jag inte om jag har, men jag gillar auktioner å liknande så jag går ofta in på utländska auktioner å kollar efter saker som ligger i ett högt pris å sedan går jag in på svenska auktioner + blocket å söker efter samma vara å jämför priser.

Det gäller ju bara att ha pengar att köpa sakerna för, men många bäckar små kan ju växa till stora hav..! smile.gif
kristerh
CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 11:59)
Det gäller ju bara att ha pengar att köpa sakerna för, men många bäckar små kan ju växa till stora hav..! smile.gif

Men du hade ju massa 1:a upplagor, använd någon eller några som startkapital.
krister
Rhodoskillen
Jo det har du rätt i, men eftersom dom gått i arv så många år så vill man ju föra vidare arvet till sina egna barn en vacker dag. Har andra saker jag kan börja med istället!
kristerh
CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 12:06)
Jo det har du rätt i, men eftersom dom gått i arv så många år så vill man ju föra vidare arvet till sina egna barn en vacker dag. Har andra saker jag kan börja med istället!

Dåså, då har vi fixat jobb till dig laugh.gif
krister
Rhodoskillen
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Svartjobb räknas tyvärr inte! sad.gif
Biggan_
CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 12:53)

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 12:53)

vem har pratat om svartjobb wink.gif
krister
Rhodoskillen
Du sa ju att du hade fixat ett jobb åt mig, men att köpa å sälja på auktioner skattar man ju inte för, så med andra ord så måste det ju vara ett svartjobb, eller??

Jag vill nog helst ha ett grönt jobb..! biggrin.gif
Farbror Blå
CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 11:59)
Koll å koll vet jag inte om jag har, men jag gillar auktioner å liknande så jag går ofta in på utländska auktioner å kollar efter saker som ligger i ett högt pris å sedan går jag in på svenska auktioner + blocket å söker efter samma vara å jämför priser.

Japp!

Men passa bara, jag samlar porslin (stengods) och köper ofta lösa delar (Ekeby och Gefle) och bara har, för jag tycker dom är vackra.

Det är lätt att göra bra kap på auktionssajterna, men sen när man ska få hem grejorna kostar bussgods en hel del ( postfrakt är sällan pålitligt, särskilt med glas, porslin eller skrymmande)

Köpte en hel moccaservis i silverbelagt porslin för 250, betalade sammanlagt 348 tror jag.
Och INGEN är intresserad av att köpa....... =(
*Felix matte*
Påminner mej att jag har en kartong med moccakoppar i vindsförrådet... såna med äkta guldkant. Minns inte om det var 6 el 12 par... får skicka guben upp å kolla om de finns kvar. smile.gif
Farbror Blå
Tycks som om porslin just nu är märkesbundet, det som säljs.
Endast "finare" märken är intressanta..
Farbror Blå
Antikprat

Här kan man kolla med en del amatörexperter om värde och ursprung på ens saker.

smile.gif
kristerh
CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 12:58)
Du sa ju att du hade fixat ett jobb åt mig, men att köpa å sälja på auktioner skattar man ju inte för, så med andra ord så måste det ju vara ett svartjobb, eller??

Jag vill nog helst ha ett grönt jobb..! biggrin.gif

Du får väl registrera ett företag hos skatteverket, sedan är det fritt fram att betala skatt biggrin.gif
kom på att det finns starta eget bidrag att få.
krister
Rhodoskillen
Jag köpte nyss en hel höganäs kaffeservis för 10 kr på loppis här i stan som hade allt porslin för halva priset. Jag har massor av stora höganäskrus både äldre å nyare. Koppargrytor av äldre modell, tennglas, graverade gamla snapsglas, äldre ytterkrukor i stengods, en grekisk amfora från antikens grekland, en flaska rött vin hittad av min farfar då dom skulle bygga ut vinkällaren på deras odling på Rhodos, flaskan är från 1700-talet och är gjord i stengods. Helt intakt och oöppnad. Han hittade fler flaskor, men jag hade nöjet att få ta del av åtminstånde en flaska smile.gif

Mamma har en gammal rörstrand komplett servis som ingen verkar veta namnet på nånstans, många tror att det är någon utgåva som har gjorts för kungahuset eller nåt liknande, inte ens stora rörstrands samlare vet vad servisen heter, det är vita tallrikar med blå kant och något guldmönster som ser ut som spjutspetsar. Karotterna har gulförgyllda gutefår som knopp på locken och handtag i guld. Har du nån aning om vad det kan vara?
Farbror Blå
Fråga på länken jag lade in!
Denb är toppen och ofta får man svar ganska snabbt!
Gossen Ruda
Synd att man inta har ärvt en massa gamla dyrbara antikviteter. Fast jag har en drös böcker efter pappa. Från 30-40-talet. Ofta inbundna i halvfranskt band. Det är väl kanske 150 st och ett snittpris på dom auktioner jag har sett är en hundralapp.
kristerh
CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 16:27)
Mamma har en gammal rörstrand komplett servis som ingen verkar veta namnet på nånstans, många tror att det är någon utgåva som har gjorts för kungahuset eller nåt liknande, inte ens stora rörstrands samlare vet vad servisen heter, det är vita tallrikar med blå kant och något guldmönster som ser ut som spjutspetsar. Karotterna har gulförgyllda gutefår som knopp på locken och handtag i guld. Har du nån aning om vad det kan vara?

kolla på biblioteket om de har någon bok om rörstrand, det är ju inte direkt någon okänd fabrik, fick på så sätt historik på en klocka (golvur) jag köpt som är fr 1737.
eller ring till rörstrand o fråga, de har säkert nåt museum över deras porslin.
krister
Rhodoskillen
Tack för tipset, va tvungen att fråga om flera saker där inne. Mvh/Danne.
Rhodoskillen
Vi har kollat varenda bok om rörstrand och dom har inte mammas servis på rörstrands museum, med andra ord är det nog en ensam upplaga specialtillverkad för något exlusivare sällskap. Med tanke på att det är gulförgyllda gutefår så kan det ju ha något med Gotland att göra, dom har ju med gutefåret i deras stadsvapensköld.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon