Full version: odla sparris
guns
Alla ni som odlar sparris, hur gör ni? När sätter fröna och när sätter ni ut plantorna. Vad har ni för odlingsbäddar? wacko.gif blink.gif smile.gif
lena:-)
Åh, jag har bara köpt färdiga "plantor" vet inte hur man gör med frösådda plantor! Men här har du lite sparristips från proffsodlare östelensparris
mayababy
har oxå bara köpt plantor, skulle råda dej att göra detsamma eftersom man ändå måste vänta 3 år på 1:a skörd vill man ju att de ska börja växa på en gång wub.gif
KURT
Dessutom anser ju endel att hanplantor ger högre skörd, köper man plantor så bör man i så fall välja hanplantor. Sår man så finns det F1-hybrider som bara ger hanplantor.
Svante, zon 1
Jag köpte också plantor från Österlensparris. Det kan jag rekommendera. Jag har tung lerjord, så jag grävde djupt (ca 40 cm) och lade i köpejord. Innan jag lade dit plantorna lade jag ut en tjock sträng med kogödsel från påse. Kolla i en trädgårdsbok från binnlan för mer detaljer.
Gurkan
Svante. Du får gärna berätt lite mer om hur det har gått. Har du skördat nåt än ? När planterade du ? Vilken sort valde du ? Rambo F1 ?

Jag har bokat mig på 40 plantor som jag ska hämta i april ... nån som är sugen på att komma och gräva lite ?? wink.gif

EDIT : Nu har jag snackat med Österlens Sparris igen ... det slutade med att jag beställde 50 plantor istället ... fick ett bättre pris då. 15:- st. Fan också ... att man ska va så lättövertalad ... wink.gif laugh.gif ... nu hoppas vi bara på att jorden ska reda sig lite illa kvickt.
Susanna
Jag har gjort precis som Svante med min sparrisodling. Det har fungerat utmärkt. Plantorna har vuxit ordentligt och det har kommit upp många skott. Men jag har bara haft dem i 3 år så jag har inte skördat så mycket ännu, bara nallat lite tongue.gif

Österlensparris har jag också köpt ifrån. De är kanonbra tycker jag. Dessutom är fälten de odlar på så vackra på sensommaren när skotten vuxit upp, en böljande hav ser det ut som.
Lasse A
.
Hur tätt sätter ni plantorna. Tänkte kanske köpa erbjudandet om 10 plantor tillkolonilotten, men det kanske tar för stor plats?
guns
Enligt österlensparris 1-1,5 m mellen raderna och 25-40 cm mellan plantorna biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
Svante, zon 1
CITAT (Gurkan @ 17-03-2006, 11:43)
Svante. Du får gärna berätt lite mer om hur det har gått. Har du skördat nåt än ? När planterade du ? Vilken sort valde du ? Rambo F1 ?

Jag odlar Rambo. I år är det tredje året och jag tänker skörda för första gången. Jag köpte 20 plantor och har dem ganska tätt, 60-70 cm mellan raderna och ca 30 cm mellan plantorna. De ser ut att må bra, trots att jag i efterhand har varit orolig för att dräneringen är för dålig (jag bytte ju visserligen ut deras jord men runt omkting dem finns det tung lera som är däligt dränerad). Det verkar dock vara OK än så länge.
Ingrid på Västkusten
Jag ahr frösått - också :-) har även satt list ifårn köpta plantor.

Bara å sätta nu om man så vill inomhus.

Odlar mina i upphöjd sandblandad bädd :-)

ger dem gräsklipp och hönsgödsel och algomin.

Skall testa hästdynga med i vår :-)

Och dte är med 1-1,5 meter mellan raderna enligt Österlenssparris är inget en vanlig odlare behöver bry sig om. Det räcker med 40 cm mellan plantorna och så 60 cm mellan raderna om man gödslar ordentligt!

Hälsar Ingrid
Merlin
Jag odlar Rambo. I år är det tredje året och jag tänker skörda för första gången. Jag köpte 20 plantor och har dem ganska tätt, 60-70 cm mellan raderna och ca 30 cm mellan plantorna. De ser ut att må bra, trots att jag i efterhand har varit orolig för att dräneringen är för dålig (jag bytte ju visserligen ut deras jord men runt omkting dem finns det tung lera som är däligt dränerad). Det verkar dock vara OK än så länge. [URL=http://]Ange en titel på hemsidan[QUOTE]

Jag odlar också Rambo! Jag skördade lite grann förra året - de är jättegoda! Jag oldlar inte alls som det står i böckerna - la bara ner dem i en grop och de har tagit sig jättebra. Jag har dessutom lerjord och har endast bättrat på med lite sand. Mellan raderna odlar jag sockerärtor och rädisor det ger en bra avkastning på liten yta! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon