Netten
Föreställ dig en liten radhusträdgård med knappa 30 kvm där du vill få plats med en sittgrupp för minst 4 personer men även kunna utöka med ytterligare några fler sittplatser. Ena långsidan är huset del som består av glasdörrar. Kortsidorna vätter mot grannarna med häck med höjd om ca 60-70 cm och långsidan mittemot glasdörrarna ett staket och precis utanför en allmän grusgång och i väderstreck sydost "Kan du se det framför dig , Nähä inte det " som Lena PH brukar säga huh.gif laugh.gif

Jag har nu bestämt mig för att göra en totalrokad i min trädgård och börja om från scratch, egentligen har jag inget förutom en kraftigt beskuren häck av liguster på två sidor, en fantastisk rosa pion, en liten blodlönn, en vinbärsbuske och en bedrövlig gräsmatta som jag riktligt ogillar för att den är så ojämn och gropig.

Om jag förstått det rätt så bör man ju plantera 3, 5, 7 osv plantor av varje sort för att få fyllighet men med en så liten tomt som ovan så är det ju svårt om man drömmer och längtar efter allehanda växter och då måste man sålla, vara kritisk, och inte minst "inse fakta" mad.gif wink.gif blink.gif

Med ovanstående förutsättningar vad skulle du satsa på.....

1, för att få höjd i trädgården?

2, för att få lite insynsskydd (utan att mörklägga grannens trädgård)?

3, gräsmatta eller välja annat underlag (trätrall, sten, grus)?

4, vilka växter bara måste du ha i din lilla trädgård wub.gif ?

5, vilka växter vill du absolut inte ha? (förutom ogräs så klart)wink.gif

nu är det ett parti med skjutbara glasdörrar där det vita staketet är
på bilden och gräsmattan är inte alls så där vildvuxen biggrin.gif
estet
Min spontana tanke...

3. Ingen gräsmatta! Är det inte bökigt att klippa på en sån begränsad yta? Satsa hellre på gräs i rabatterna.smile.gif

4. Vad jag måste ha; växter med dek. bladverk typ hosta, grässorter, rodgersia, daggkåpa, mörkbladiga och brokbladiga sorter.
Klätterväxter som slingerstormhatt ex.
kerstin z5-6
Jag skulle :
ta bort gräsmattan
Välja 1, 3 eller av låga marktäckare 5 ex
Satsa på en eller ett par olika jätte stora solitära växter -tex en bamse Cimicifuga -stort blir maffigt i liten trädgård, men bara en eller ett par sådana jättesaker...

Göra en perennahäck mot grannen / alt berså runt del av sittplatsen -med de höga täta perennerna -inget tjafs om klippning icke klippning -inga grenar in på andra tomten eller in på matbordet

Låt trädgården växa uppåt tripoder , klätterställningar Clematis , den föreslagna aconitum hemslyanum

har du något söderläge -gör ett parti med juveler" och sten ..
Lånat bild av kompis med mindre trädgård

..
Netten
CITAT
3. Ingen gräsmatta! Är det inte bökigt att klippa på en sån begränsad yta? Satsa hellre på gräs i rabatterna.

Ja inte släpar jag fram gräsklipparen, det är trimmern som får komma fram men det är ändå bök och det är så tråkigt när mattan är nyklippt och gräsklippet följer med in när man springer ut och in i trädgården. Mattan får helt enkelt ge vika.

Vad tror du om en ordentlig plattsättning med oregelbunden form som motpol till den rektangulära formen på tomten.Rabatter runt i kring och större krukor som man kan flytta omkring och förändra för att minska/förstora utrymmet av sittplatser utefter behov?
kerstin z5-6
hm laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Netten
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-03-2006, 22:37)
Jag skulle :
ta bort gräsmattan
Välja 1, 3 eller av låga marktäckare 5 ex
Satsa på en eller ett par olika jätte stora solitära växter -tex en bamse Cimicifuga -stort blir maffigt i liten trädgård, men bara en eller ett par sådana jättesaker...

Tackar för ideer och tankar...allt är av hjälp novis som jag är. Gräsmattans dagar är nu räknade ohmy.gif laugh.gif

Cmicifuga - har jag aldrig sett tidigare men den var häftig, antecknar och lägger till i växtlistan på intressanta växter rolleyes.gif

Ordet tripod var nytt för mig med, tänk vad man får lära sig laugh.gif
kerstin z5-6
Glöm inte rosen
estet
Jag visar en bild från en trädgård jag besökte i somras och som jag inspireras mycket av.

Här har de lagt grus i en stor rund cirkel med plattor ytterst och som ett kvarnmönster i. Till rabattkant har de runda stenar. Lägg märke till spaljeérna som finns på insidan av planket och är målad i samma färg. Mycket läckert!

Rabatten till vänster tar upp hörnet mellan planket och huset utanför bild, relativt djup.
Innehåller skuggväxter som vit löjtnantshjärta -Dicentra spectabilis, pipranka -Aristolochia macrophylla, hostor osv.

Rabatten till höger längs med planket är mer avlång och där finns det flera klätterrosor bla. En sittgrupp i kvällssolen.
Carex
Gör en krukträdgård! Du kan flytta runt hur du vill och behöver aldrig känna dig låst till en särskilt modell. Någon form av oregelbunden natursten, typ ölandssten skulle nog vara mysigt.
arno
Bambu är fint om man vill lyfta fram "höjden". Glöm inte ROSORNA!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon