Ingo
Jag satt och funderade på vår trädgård som vi flyttade till i somras. Häcken mot gatan var hyggligt välskött och gräsmattan klippt men i övrigt finns mycket att göra: Äppelträd som underhållits enligt principen att ta fram motorsågen när man tycker att de har blivit för stora. Ett fåtal ogallrade, risiga prydnadsbuskar. Små taniga bärbuskar som nog aldrig har sett ett enda korn gödsel. Ingenting som blommar utöver träd och buskar - inte en rabatt, inte en enda perenn! Däremot massor av ogräs ända upp till buskar och träd som kommit hit av sig själva.

Jag satt och tänkte på var i allt detta jag ska börja, när det slog mig att vilket svar jag kommer fram till nog säger väldigt mycket om vilken sorts trädgårdsmänniska jag är. Ja, kanske vilken sorts människa överhuvud taget.
Så för att ta reda på litet mer om er, så där på skoj, så ställer jag frågan vidare till er: Vad skulle ni ha börjat med i samma situation?
Monica M zon 4
Saknar alternativet "Avvakta tills det börjat växa i landen så man ser vilka godbitar som är värda att spara". tongue.gif

Vi köpte ett gammalt hus med en ovårdad trädgård. Första året lät jag allt vara som det var och kollade mest vilka blommor som dök upp i landen. Försökte hålla efter sånt som jag var bergsäker på var ogräs. Kollade noga hur solen rörde sig över tomten och var det var blött eller torrt.

På hösten grävde jag upp sånt som var värt att sparas och flyttade till ett tillfälligt land. Våren efter började jag gräva och rensa ur de gamla landen och sen fyllde jag på med alla gamla växter och massa nya.

Sen tog vi itu med att ta bort en ful granhäck, fylla ut en del av tomten med ny jord, bredda infarten, fixa kantsten och massa sånt tyngre arbete. Skynda långsamt är mitt råd.
gunnelö
CITAT (Monica M zon 4 @ 17-03-2006, 06:53)
Saknar alternativet "Avvakta tills det börjat växa i landen så man ser vilka godbitar som är värda att spara".  tongue.gif

Precis så tänkte jag också. Jag skulle låta det gå en säsong (och bara hålla efter ogräset) för att se vad som finns iträdgården, för att se hur vi använder trädgården, var man går och sitter, var ljus och skugga är, vilka träd som skuggar och ger svalka alternativt skuggar för mycket, inte minst innifrån huset.

Kort sagt iaktta, tänka och planera och "bo in mig" i trädgården.

Lycka till!

Gunnel Ö
Hum
Jag har en liknande situation med min farmors gamla trädgård och vill nog ta tid på mig för att riktigt SE hur jag vill att den ska bli, (och just vad jag vill bevara eller inte bevara) för det tar nog en god tid att gestalta.

-jb-
Gillan
Phu! Såg att det var fler som är lika galna som mig wub.gif

Nu hade jag ju fördelen av att se trädgården när det
fortfarande var mitt emellan sommar och höst.

Men jisses vad jag planterade sleep.gif , visserligen provisoriskt,
men ändå wub.gif

Och jag lovar, fortfarande efter åtta år håller vi på och
möblerar om. Lite struktur börjar det visserligen få, men
det är ett livstidsprojekt som aldrig förlorar charmen wub.gif

/Gillan
AnitaO
Jag flyttade in i ett sånt hus i somras.
Valde rensa, gallra .... o.s.v.
Fy tusan vad mycket jobb det är, och vad många turer det blir till tippen tongue.gif
fruberglund
Valde rensa osv. fast det stämmer inte riktigt för jag började med att ta ner en massa träd. Vet att det är en "dödssynd" i vissas ögon men det blev så mycket bättre. De stod alldeles för tätt. I år åker nog äppelträdet också som står så dumt placerat. Ska ersättas med ett plommonträd på annat ställe.

Allt jag har gjort tycker jag förbättrat och det är bara en sak jag ångrar lite och det är att jag röjde ner Rönnspirea-häcken på baksidan men den är på gång igen så inte så stor skada skedd....vi kan väl säga att jag föryngringsbeskar den bara biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Tesa
Valde att sätta ut krukor...för det skulle jag göra och sen vänta på vad som poppar upp....och förmodligen rensa lite här och där sånt man ser ÄR ogräs..så hade jag säkert fått frönoja och köpt en massa bplantor som jaginte hade vetat var jag skulle våga sätta nånstans och den nyinköpta LINDEN hade säkert stått och torkat ihjäl för att jag bara blivit sittande där och tittat på mina krukor...för att jag inte vetat i vilken ände jag skulle börja rolleyes.gif
kerstin z5-6
Valde smile.gif Se ut planteringsställe för favorit ros -och plantera densamma -utan rosor kan man inte leva .. dessutom -bara rensa och snygga till .. nää det blir för trist
En ny bonusrabatt för varje tråkjobb -minst ! smile.gifsmile.gif
Carex
jag valde anternativet att sätta ut några krukor, skulle vara tråkigt att rensa bort gammalt fint bara för att man fick nojja av att ha så mycket plats och börja plantera.
Ingo
Där ser man. Kul att ingen hittills har valt det sista alternativet. Kanske är de flesta här så inbitna trädgårdare att man ser det som en utmaning att få stil på en sådan trädgård, snarare än något avskräckande?

Att alternativet "vänta och se vad som växer" inte finns med beror på att i just den här trädgården finns faktiskt inget att se! tongue.gif Inga gamla rabatter eller land där skatter kan dölja sig och under buskarna finns bara kirskål. Annars är det naturligtvis ett bra råd.

Själv har jag svårt att välja ett av alternativen och det är väl litet dilemmat. Kanske skulle jag också ha börjat med "rensa, gallra och ansa" om jag hade haft några utsikter att bli klar med det på en säsong - men p g a småbarn och husrenovering har jag så litet tid för trädgård att det skulle ta flera år innan jag fick börja plantera något!
Kanske blir det en kombination för min del. Inleda ett lågintensivt men tålmodigt krig mot kirsen och vallörten. Börja gallra syrenerna, svåla av runt bärbuskarna och gödsla dem. Och så någon kruka vid entrén, en ampel på verandan och kanske, kanske en plats för något älsklingsträd. Och bland detta sporadiska påtande kommer Den Stora Planen att börja värka fram.
Eva 33c
Jag valde alternativet "Se ut planteringsställe för träd" just med tanke på att träd tar sån tid på sig att bli fina och man helst inte vill flytta dem för att man valde fel plats.
Så skulle jag tänka idag, nu när jag har provat på detta med trädgård ett tag. Fast den gången för 20 år sedan som vi köpte just en sådan tomt (som vi förövrigt fortfarande bor på) så var det alternativ "Få köpnoja på plantor och frön att fylla den med" som gällde! laugh.gif
Och det blev ju grunden till de kunskaper och erfanreheter jag har idag. Det är egentligen först nu som jag vet vad jag vill ha i min trädgård. Att vara så där förståndig med planeringar och sånt är jättesvårt när man inte har erfarenheter. Visst ska man lyssna på råd, men trädgård ska vara roligt tycker jag,så man kan väl varva "förståndiga" åtgärder med det som man själv tycker är mest kul. tongue.gif
carren
Valde rensa, gallra osv alternativet men vet inte om det stämmer helt egentligen. För 2,5 år sedan flyttade vi till vårt hus och övertog då 2300kvadrat platt gräsmatta med ett antal bärbuskar och fruktträd. Väldigt lite ögonfröjd men allt som fanns var välskött och välrensat. Vi har 3 barn, det äldsta är 4,5 och den yngsta 0,5 så tiden att riktigt ge sig hän åt trädgården som jag skulle vilja finns inte. Hade jag tiden så vet jag hur jag skulle göra, för jag har ett lätt fanatiskt drag som får mig till megaprojekt om jag får fria tyglar. Då skulle jag gräva planteringsgropar varenda ledig sekund under hela odlingssäsongen och plantera, plantera, plantera. Och tvinga sambon att ta ett och annat spadtag samt fungera som vattningsansvarig.

Nu måste jag inse att det är sunt att begränsa framfarten. Så jag har faktiskt börjat lite avvaktande med att se trädgården an för att se ljus och skugga, insyn osv under olika årstider. Eller OK, EN liten perennrabatt blev det redan första hösten biggrin.gif Vi har låtit ta mer ett par höga träd och ska plantera några nya, lägre sorter i vår. Några rosor ska få bilda buskage mot cykelvägen osv. Lugnt och sansat för att vara jag men oj vad det kliar i fingrarna efter ett ritkigt tokträdgårdsryck!
kerstin z5-6
svåla av ... är det vinbär ? Gamla ? ... vi hade tre ..+ ett äppelträd på en tomt som redan då var mer än 7000..
Inte svålades nåt ... de lyftes med grävskpa och placerades på närmsta åker ..
ovanpå jorden .. där de glatt rotade sig -efter diverse asktippningar i närheten gav de mer bär än fåglarna kunde äta upp ..
numer tjänstgör ett som uppstammat ex smile.gif
*Dozer*
Får man välja alla alternativ utom det sista?
När vi kom hit i sommras fanns det bara ett gammalt vanskött äppelträd, en förvuxen syrenberså o ett jättehie med snöbärsbuskar. Gräset växte lår högt så vi fick trampa upp gångar att gå i. Körde sönder 2 gräsklippare o 2 trimmers innan vi fick en någolunda hygglig gräsmatta!
Jag satte några krukor vid trappen sen började vi röja= klippa o i vinter har vi fått en jättefin trädgårdsplan uppridat skalenligt med växtförslag o allt i inflyttningspresent. Så vi har o planerar för fullt.
Ska börja bygga trädgårdens väggar o rum med stora buskar, fixa komposten, försöka få fram trädgårdsgången som verkar bestå av kalkstensplattor, kolla vad som kommer av sig själv nu när inte gräset får ta överhand. Och så SKA jag plantera gammeldags buskrosor. Dock inga perennrabatter än på några år, har frösått kryddor- hoppas på egen dill till potatisen.
Tips o ideer mottages tacksamt
Det är en gammal trädgård.
Irene_L
Valde alternativ sätta ut krukor. Saknade också alternativ avvakta. Flyttade till en gammal trädgård för ett år sen och jag tog inte bort något efter att fått rådet av er på odla att vänta och se. Det var ett bra råd för annars hade jag nog ränsat bort det som sedan kom upp på hösten wub.gif
mvh
Irene
Hum
Åt mig gick faktiskt hela förra sommaren åt bara med att städa undan skräp, an någon anledning hade min farmor lagt upp enorma skräphögar på väldigt synliga ställen både i trädgården och stranden. I tillägg till vass och oändliga kvistar fann jag bl.a. en söndersågad järnsäng och wc-skålen från farfars gamla båt! biggrin.gif
Det är liksom att göra arkeologiska utgrävningar i sin egen släkthistoria. Och det ligger något speciellt värdefullt i att ha sina farföräldrars gamla äppelträd, som faktiskt ger en fantastisk skörd (även det träd som min far praktiskt taget våldtagit med motorsåg).

Jag tycket faktiskt det är allra mest skoj så att man kan småningom rota fram rester av gamla odlingar, spara en del, ta bort något och lägga till något eget.

-jb-
Ingo
CITAT (Dozer @ 18-03-2006, 10:18)
Får man välja alla alternativ utom det sista?

Klart man får välja det sista också annars skulle jag inte ha tagit med det!

Det är ingen orimlig tanke att man skulle kunna välja bort ett hus för att trädgården ser för hemsk ut. Även om man är trädgårdsintresserad kan man ju ha sina skäl för att inte vilja behöva lägga så mycket tid på den första åren.

Det är ju litet så det är för mig men jag gick på det ändå! wacko.gif Måste medge att det kliar mycket efter att sätta spaden i jorden fast just nu har jag ännu mer klåda efter att få själva huset fint...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon