Full version: tusanockså..
Thea
Fick en orkidé för en månad sedan med blomsterbud, interflora. Phalaenopsis, rolig roligt. Men igår upptäcker jag att den hänger med alla blad, vilket känns som ett dåligt tecken. mad.gif

Min fråga är nu om jag ska "reklamera" växten. Tycker inte jag gjort nåt fel. Det är klart att miljöombyte kanske kan knäcka en orkidé men det ska den väl ändå klara?

Har jag nån chans att få en ny orkidé eller kommer de säga att det är mitt fel?
pejori
reklamera....
i denna kylan ska den packas ordentligt...
men du kan avvakta lite, och se om det är tempraturskiftningen som gör det.
då kommer den under dom närmaste dagarna igen wub.gif
GoSatta
har det gått en månad är det ngo ens eget fel, iaf enligt företaget.

trötta mjuka blad oftast antingen för mycket vatten eller för lite.
pejori
ja...är det så länge sedan, så är det nog du som missat någonstans smile.gif
Thea
CITAT (pejori @ 17-03-2006, 09:24)
ja...är det så länge sedan, så är det nog du som missat någonstans smile.gif

En månad är nog länge ja, men hur lång tid tar det eg. för en brudorkidé att visa att den är missnöjd med tidigare behandling? Rent allmänt då. Jag tänker inte stämma interflora. tongue.gif

Det enda jag kan tänka mig att jag gjort fel är i så fall att solljuset har knäckt den - trodde inte att det skulle skada om den fick stå i direkt solljus eftersom det är ett österfönster och ja "det är ju bara mars". *suck*

Har satt om den i lite vitmossa och dragit ner persiennen nu, så får vi se vad som händer.
Thea
..förresten, interflora menar att man ska höra av sig innan 24h om man är missnöjd. Det är nog kört med andra ord. tongue.gif rolleyes.gif
kristerh
Du gjorde rätt som satte om den i vitmossa wink.gif orkideér har lite trög omsättning så det tar ett tag innan nån skada märks, kan nog ta 3-4 veckor i värsta fall.
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Om kylan eller transporten skadat växten hade det synts efter bara några timmar. Hade den blivit övervattnad el. dyl i butiken hade den troligtvis visat skada inom en vecka iallafall, fast växter står oftast inte så väldigt länge i butiken man köper ju bara in så att man snabbt kan bli av med produkterna.

Låter som fel skötsel, hur ser rötterna ut är de gråvita och blir gröna när de blöts av vatten eller är de gulbruna. en Phalaenopsis ska torka upp en hel del mellan vattningarna övervattning är nog det vanligaste sättet att missköta phalaenopsisar.
Thea
Typiskt att det är jag som står för misskötseln, det skulle vara så trevligt att ha något elakt företag att skylla på för en gångs skull. rolleyes.gif biggrin.gif

Rötterna är gröna, jag bekantade mig med dem när jag satte den i vitmossa och de såg ok ut. Så jag vet inte, har vattnat den lika ofta/sällan som de andra orkidéerna..

Kyla förresten: ventilationen har kraschat här i huset och förra veckan var det tok-kallt i sovrummet där orkidén står (vilket är sisådär 15 grader för en frusen person), och det är väl inte regnskogsvarmt precis. Kan det ha haft negativ effekt på stackarn?
Biggan_
CITAT (Thea @ 17-03-2006, 12:59)
Typiskt att det är jag som står för misskötseln, det skulle vara så trevligt att ha något elakt företag att skylla på för en gångs skull. rolleyes.gif biggrin.gif

Rötterna är gröna, jag bekantade mig med dem när jag satte den i vitmossa och de såg ok ut. Så jag vet inte, har vattnat den lika ofta/sällan som de andra orkidéerna..

Kyla förresten: ventilationen har kraschat här i huset och förra veckan var det tok-kallt i sovrummet där orkidén står (vilket är sisådär 15 grader för en frusen person), och det är väl inte regnskogsvarmt precis. Kan det ha haft negativ effekt på stackarn?

Där har du nog förklaringen! Phalaenopsis är varmväxande!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast så dåligt brukar inte Phalaenopsisar må av +15 här klarade de utmärkt när det gick nedåt +10 en helg i min lägenhet, när min hyresvärd glömt kolla hur mycket olja som fanns i pannan (som tur är hade jag ett elektriskt element som jag kunde slå på när jag kom hem på söndagskvällen). Inga av mina phalaenopsisar, saintpaulior etc. har visat något tecken på att de skadats av den låga temperaturen.

Det som är skillnaden hos mig är att hur mycket solen skiner så blir det aldrig gassande sol hos mig jag har snarare problemet att det är för mörkt även under den ljusa perioden och får hjälpa till att ge extra belysning till vissa växter (som tur är så ingår värme, vatten och el i min hyra).
Anki V
Jag tror inte heller på den "låga" temperaturen. Jag har mellan 14/15 och 20 grader där mina står och dom både växer och skjuter nya blomstjälkar.

Jag har tagit hand om en hel del ex. som inte mår bra och det är nästan alltid övervattning som är problemet.

/Anki
Thea
CITAT (Anki V @ 17-03-2006, 22:39)
Jag tror inte heller på den "låga" temperaturen. Jag har mellan 14/15 och 20 grader där mina står och dom både växer och skjuter nya blomstjälkar.

De andra orkidéerna har heller inte klagat på kylan, utan ägnar sig istället åt buskageliknande tillväxt. Det är bara nykomlingen som är vissen. Det är nog inte övervattning, den har fått vatten två-tre gånger under den senaste månaden.

Det kanske är en fråga om acklimatisering helt enkelt? Det verkar väl hur som helst inte finnas så mycket mer jag kan göra, än att vänta och se om den "spänner" upp sig igen. unsure.gif
Anki V
Prova byta kompost till den när den blommat färdigt, då sträcker den säkert på sig igen.
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon